Tuesday, February 27, 2007

انا حـــاسه اني فرخه



!..احســـاس غريب مش كده
الاحساس ده بدأ عندى من حوالى اسبوع
لما كنت نازله على السلــم بتاع الكليه
والدنيا كانت زحمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه
جداااااااااااااااا
والناس فوق بعض على السلم
بحيث تحتاج لـ عشر دقايق علشان تنزل 5 ادوار
(حنسيبنا من ان مفيش اسانسير وكل يوم 5 ادوار اكتر من 3 مرات طالع نازل)
لـقيتنى بقول
انا حـــاسه اني فرخه
!!

بعدها لمــا روحت دوره اعداد القاده
من الساعه 10 و استنيت ســـاعه ونص
لغايه لما المحاضر ييجي
ورغم اني مسكتش
لقيتنى بقول
انا حـــاسه اني فرخه
!!
روحت الكليه بعدها مخصوص علشان احضر محاضره
واستنينا ســـاعه والدكتور مش موجود في مكتبه
ومفكرش حتى يتصل يقول مش جاي
لقيتنى بقول
انا حـــاسه اني فرخه
!!
بعدها بيومين
طلعت على السلم وشوفت دكتور كده
قيمه وسيما
قولت في عقل بالى هو ده شكله الدكتور الي حيدينا
لما الحق اطلع بسرعه
دخلت القاعه (نعتبر مجازاً انها قاعه) قالولى الدكتور حيدخل الساعه 1
بصيت في ساعتى كانت 12 وربع
قولت ماشي انام شويه ... اصلي كنت تعبانه شويه
الساعه واحده جت واحده وربع جت واخيرا واحده ونص
قولت لصحابي انا ماشيه مقدرش استحمل اكتر من كده
وكمبادره اولى اندفع القسم ورائي بالخروج
وبعد خطوه واحده من خروجى من الباب
لقيت نفس الراجل القيمه والسيما
جاي نحيتى
بصيتله وبصلي
قالى
انتوا كنتوا ماشيين
بصيتله
وقولتله ااااااااه
من جوه اووي
قالى طيب ودخل القاعه ودخلنا كلنا وراه
(طبعا ده معناه انه كان طالع ادى محاضره تانيه وبعدين جالنا)
لـــقتنى بقول
انا حـــــاسه اني فرخه
!!
النتيجه طلعت في الكليه بقالها يومين ولسه مش عارفه اجيبها
ورغم احساسي بأنى فرخه لانى مش عارفه
اجيب ((واسطه)) اجيبها بيها
الا اني محبيتش ازود احساسي باني فرخه
واروح للدكتور الى معاه النتيجه كـعامه الشعب
الي بيكون مصيرهم
اطلعوووووووووووووووووووووووو برررررررررررررره
بصوت جهورى
!!
وحسبي الله ونعم الوكيل
في اى حد
بيحسسنى انا واى حد غيري اننا فراخ
والي حيسألنى عن وجه الشبه
حقوله
الفرخه ... بيتعملوا معاها دايما انها مجرد فرخه ملهاش مشاعر
تتكب في قفص مزحوووم و تبقى هي واخواتها جنب بعض في البرد كان او في الحر
فرخه مش بتفكر وتثور وتعترض
فرخه مش حيفرق معاها بل بلعكس لو اخدوا اختها دبحوها واكلوها وهى مركونه في القفص
فرخه بتتحرق لانها مريضه
فرخه بتشوف اخواتها بيتحرقوا او بيدبحوا قدامها
وعارفه ان مصيرها زيهم
رغم انها ممكن تثور
فرخه ممكن يقلوها او يسلقوها او يشووها
وحجات تانيه كتيير
بمعنى مختصر وجه الشبه هو الـ لا ادميه
لما تأملت حياتنا لقيت ان مش الكليه بس هى الى بتدى الاحساس ده
انا عارفه ان عندى عقل وعلشان كده انا في الواقع مش فرخه
ولا جوايا ولا معطياتى ولا تفكيري فرخه
ولا بسكت ولا حتى بثور بغباء لانى مش فرخه
انما ده الاحساس الي وصلنى
ارجوكم احترموا الفراخ شويه
سورى
قصدى احترمونا شويه
.

30 comments:

أنا أفكر إذن أنا موجود said...

الصورة جميلة جداً

مش حاسه أنك بالذات فرخة بالتشبيه ده
لأن أي نعم ممكن تتأخرى في أخذ موقف ما تجاه قضية ما لكن في الآخر بتاخديه

فالمشكلة زي ما قولتي في نهاية البوست
مش أنتي اللي فرخه
هم اللي بيعاملونا كأننا فراخ

هم اللي عندهم مشكلة في أدارة التعامل مع البشر .. عاوزين يأخدوا كورس

أنما أحنا كلنا الحمد الله أحسن شباب بيفكر ويأخد مواقف حتى لو بعد حين ...

Anonymous said...

بصراحة يا جوسى الواحد شاف كتير

و لسة ياما هيشوف اولا موضوع الفراخ كويس و طبيعى و ان دل فانه يدل على انك شخص عاقل مش ماقضيها و السلام

ثانيا
لو انتى محتاجة واسطة خلى واستطك ربنا و اياكى تقلقى و ارمى همومك و حمولك على الله و اول ما تحتاجى اجرى عليه هتلاقى الناس هى اللى عايزة تخدمك جربى و هتشوفى


ثالثا
ازاى يحترمونا
هذا المستحيل بعينه من الصعب ان عقلية شخص فى ال50 تتعامل مع شخص مراهق جامح فى ال20 و عايزاه يحترمه

اولا كلنا فى نظرهم لا نستحق دخول المكان دا اصلا و كلا اغبياء و كلنا مش بنفهم وكلنا و كلنا و كلنا

طب انا بتكلم عن فئة عامة الشعب مش الناس اللى بيتركبها تكييف

سبيها على الله

و ان شاء الله خير

rosealia29 said...

فعلاً عندك حق .. بس عارفة أفضل أن أكون فرخة عن ما أكون ديك رومي الناس متخيلااااه حاجة وهو حاجة تانية . . و رغم إني باأرفض اكون ده ولا ده .. لكن يابخت من بات فرخة ولا بات ديك رومي ..

zordeak said...

حرام عليكى

حسستينى ان انا فرخة


وعلى فكرة شكلى معدتش هاكل فراخ


صعبت عليا

انا بحترمها والله


:)


انا فهمت انتى قصدك ايه

والمعنى وصل كامل

وربنا يرحمنا بقى

انا خلاص زهقت

ba7re said...

انتى اكيد مش فرخة
انتى مشكلتك انك انسان متحضر فى مجتمع غير متحضر و مش عايز اقول مجتمع متخلف
الفكرة انتى ليه انسان و مش فرخة
لان الفرخة ف بلدنا بتلاقى اهتمام اكتر من الانسان
يعنى الفرخة بالنسبة للمسئول بتساوى 10 جنيه و احنا كبشر منسويش 25 قرش
ممكن يبيع ضميره علشان الفرخة هههه
هم يضحك و هم يبكى فعلا
بس خليكى واثق انك انسان اوى اوى و لأن الناس ده مش بتعرف تتعامل مع الانسان فقد يكونوا آلات تعمل بلا عقل بلا روح
المهم حسبنا الله و نعم الوكيل فى أى حد بيتعمد يتعامل مع اى شخص انه اقل منه او فى أى واحد باهماله بيضيق غيره
و ان شاء الله النتيجة تبقى حلوة و تبسطك و نشرب كانزر كولا ع حساب نوفا
و الصورة بتاعت البوست بتعبر جدا ع كلامك اللى ف التدوينة
بس فى الاخر متشكيش انك انسان و طلعى فكرة الفرخة من دماغك لحسن تكاكى ههههه
و الامل موجود لو كل الاناسين حطوا ايدهم فى ايد بعض
تحياتى :)

أحمد said...

هاقولك على حاجة بس والله ما أقصدش منها أى معنى على الاطلاق غير بس خاطرة سمعتها قبل كده وهى "أن حتى الفرخة لما بتيجى تتدبح بتملىء الدنيا صراخا وعويل" .. دى مجرد بس حاجة كده جات على دماغى وأنا بقرأ البوست بتاعك لكن لا أعنى بها أى شىء على الأطلاق .
بوست تحفة بجد .. طالع من جوه أووووى .. حسيت بكل كلمة أنتى كتبتيها وخصوصا لأنى استعرضت الصور اللى مخزنها فى دماغى عن أيام الكلية .. دكتور بيقول لجمع غفير من المدونين .. سورى أقصدى من الطلبة أيام ما كنت فى الكلية .. و بالتحديد و أنا فى سنة تالتة .. بيقول أيه الدكتور .. يا حمير يا بهايم أطلعوا بره .. قالها ل لحوالى 150 طالب و طالبة واقفين منتظرين مصيرهم فى نتيجة عبثية أسمها نتيجة العبث الأول اللى بيقولو عليها نتيجة التيرم الأول .. لا يمكن أنسى الكلمة دى و لأ أنسى الدكتور ده .. طبعا ما ينفعش أعمم على بقية الدكاترة لكن أسمه دكتور على الأقل ودكتور كبير كمان .. دى حاجة .. كتير أوى حسيت أنى فرخة وبحسها أكتر لما أروح مصلحة حكومية .. الموظف قاعد كأنه ملك متوج يتقدم اليه العبيد والرعية من كل مكان والمفروض أن الرعية تقتنع بأنه ملك متوج و الأ مفيش مصلحة حكومية و بقت مصلحة شخصية و هندخل فى نظام أسمه "أبقى قابلنى" .. مش أنتى بس اللى حاسة بموضوع ثقافة الفرخة دى أنا حاسس بيها زيك.. عارفه أكتر حتة بحس فيها أنى فرخة , لما أركب درجة تانية مميزة فى القطر .. كده ولا حتى بقيت فرخة .. كده بقيت جماد لا يُكترث لأمره وخصوصا أيام الأعياد بالذات وساعتها مش بتفرق أى درجة فى القطر مكيف زى مميز لأن القطر كله بيبقى قفص فراخ كبيــــــــــــــــــــــــــــــــر .. أحنا مفهوم الرضا عندنا واااااااااااااااسع أوى بجد وعندنا قدرة رهيب على البقاء بجد .. بس بقاء الفراخ .. عارفة البطة أحسن ألف مرة من الفرخة والكل يعملها ألف حساب والديك الرومى نفسه يعمل للبطة ألف حساب و الفراخ تعمل للبطة ألف حساب والبشر نفسهم يعملوا ليها ألف حساب على عكس الديك الرومى زى ما روزاليا ملكة الأحساس بتقول .. الديك الرومى منظر يخوف من بعيد لكن تعالى قربى منه تلاقيه أضعف و أجبن منه مفيش .. ليه بقى البطة يعملوا ليها ألف حساب ؟.. لأن البطة لا يمكن تأذى أبدا .. قاعدة فى هدوء وسكنية تماما لكن عندها بق كبير وطويل .. بق ضعيف أه لكن أكبر من بق الفرخة و بق الديك الرومى ولو حد داس ليها على طرف تهريه عض للصبح وخصوصا لو هى أصلا بطة متشردة والأهم من ده كله أن البط بيقعد كله مع بعضه من غي فرقة ولا أنقسامات و لا صراعات الا حاجات بسيطة أوى .. للأسف الشديد الناس فى مصر تحترم بس البط اللى يعض وتحترم بس اللى لسانه أد كده وطويل .. والأمثلة كتـــــــــــــــــــــــــــــير .. بس عارفة أنتى مش فرخة ولا يمكن تكونى فرخة لأن الفرخة لا يمكن تحس أنها فرخة لسببين الأول أنها فعلا فرخة و الثانى انها لا يمكن تقول لنفسها أنا حاسة أنى فرخة لأن الفرخة مش بتحس أساسا .. يعنى من الأخر أصبرى يا جوسى لغاية ما تصدقى كلامى أنك فعلا مش فرخة زى ما أنا متأكد من مكانى ده أنك فعلا مش فرخة .. الفرخة راضية بحالها أنها فرخة .. لكن أنتى متمردة على القفص اللى بلدنا الحلوة الجميلة حاطانا فيه كأننا فراخ وخايفة أحسن ييجى عليكى يوم وتبقى فرخة وأنتى مش عارفة أن جيناتك مش جينات فراخ .. لكن جينات متمردة على وضع يستحق التمرد .
وحسبى الله ونعم الوكيل فى كل واحد قاعد على عرش متصور نفسه ملك و بيعامل الناس كما لو كانوا فراخ

أسف أنى طولت التعليق أوى كده

مـحـمـد مـفـيـد said...

اشمعني فرخه يعني مش خايفه منالانلفونزا
المهم المشكله في المجتمع الذي يعامل البشربطريقه لا ادميه بالمره

Tamer Nabil Moussa said...

عارفة فوكيرة المشكلة
ان البعض يتخيل نفسة شىء كبير او العكس وبيكون بعيدا تماما عما يتخيل

جهل بالمود وبما املك من قدرات او معرفة وعلم وتكب فى طريق غير مخصص لها

احنا عايزين تغير شامل فى الفكر وطريقة عرضة بدل القلاقيع يكون بطريقة مبسطة مبنية على اساس ولاتكون المسألة سداح مداح كدة

لان اختلاط الامور ببعضها وعدم القدرة على تحديد الطريق او تحديدة وعدم القدرة على التصرف يعطى احساس بالاكتئاب والاختناق وفى النهاية الرضى بالامر الواقع
تحياتى

علي الالفي said...

الى كل من انتهكوا ادميتنا في كلية هندسة بورسعيد
الى من سقطونا و هم عارفين و متاكدين اننا ما نستاهلش نسقط
الى العميد الذي قطع النشاط و منع الطلبة من ممارسته
الى المهندس العبقري الذي صمم مبني كلية الهندسة بحيث تكون الحمامات بحري و الهوا ينشر ريحتها في كل مكان و زمان و كان اللي في الكلية عايشين في حظيرة
الى من جعلنا نمتحن في طرقات المبنى في اسوا اضاءة و اقذر كراسي و اضيق مكاتب
الى من جعل طلبة يمتحنون في طرقة اما ابواب الحمام و طظ في اي ريحة طالعة
انتظروا ثورة الفراااااااااااااخ
كاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك كااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك كاااااااااااااااااااااك

Anonymous said...

ومستغربه ليه ياماما
مصر بقى فيها 70 مليون فرخه دلوقتى
احمدى ربنا انك عندك الفتافيت اللى بيرموهالك اصحاب العشه عشان تاكلى
ابتسموا ايها الفرااااااخ
فأنتم فى العشه
بكاك بكاكك

أخف دم said...

مش كنتى تقولى قبل ما ادخل البلوج آخد المصل بتاع انفلونزا الطيور.
ايه البلوج اللى كلوا بيكاكى ده؟
يا ستى مكنش ينفع تتخيلى انك حاجة تانية ..
قطة .. سلحفه .ز أى حاجة ماتخليش الواحد يعطس؟
عموما ربنا يضيع من عندك الإحساس ده .. وتكتشفى ان اى حاجة فيها الحلو والوحش..
ويا ريت نشوف الحلو .. ونصلح الوحش.

smraa alnil said...

ندبحها وناكلها دة عادي
بس انتي عندك حق في طريقة المعاملة
يا مي الموضوع مش موضوع فرخة
اللي انتي بتقوليه دة بيحصل مع الانسان دلوقتي
يعني لو عايز تشبهي نفسك في معاملة لا ادمية يبقي افضل لقب تقولي انا حاسة اني بني ادمة
اصلنا بقينا رخاص اوي

امثل كتيرة اوي هتلاقيها في حياتنا بنتعامل فيها زي اي حيوان
مرة فرخة ومرة حمار ومرة فار ومرة قرد
كله
ايه في حياتنا صح
لو قلنا هنتمرد مستقبلك هيضيع

عارفة دكتورة مادة عندي في الدراسات كنت انا بناقش البحث بتاعي ومش جبت اي وسيلة عشان اشرح عليها
رمت بحثي علي الارض وقالتلي ايه القرف دة
لا تتخيلي قمة الجرح اللي حسيت بيه وانا بوطي اجيبه
في الغالب كنت هشتمها واسيب الورق واقولها انتي انسان غبية
بس ميتقلي العلمي هيتوقف علي الحركة دي
بنستحمل عشان اسباب تانية
يقولك اشتري ادميتك طب ازاي واللي قدامنا حمير عارفين طريق واحد بس للمعاملة
سبيها علي ربنا يا بنتي وقولي حسبي الله ونعم الوكيل
مش هتلاقي اللي يحسسك بانك بني ادمة غير ادميتك لنفسك وكفاية انك عارفة من جواكي انك مش فرخة

واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

حاسة انك فرخة ؟؟
متخافيش
ده من اعراض انفلونزا الطيور

على فكرة انا برضه بحس اني ارنب

فوكيره said...

كايند:
دائما بعقلي اصل الى حقيقه خاصه بي وهى
انه لا خطأ مطلق من جانب واحد ولا العكس
نحن بشكل او بـ اخر شريك في الخطأ .... وكي لا نكون احد المشاركين في الخطأ نُحاول التغيير وهذا ما نحاول فعله
في انفسنا اولا ثم البيت والشارع والكليه ومن ثم مصر والوطن العربي

هكذا ارى الامور

تحايتى
----------------
زيرو: بحصوص الواسطه
ونعم بالله ... انا فعلا كنت ناويه اقول للدكتور كده بيقين لو كنت اتكلمت معاه
نقطه السن انا مختلفه معاك فيها لان في دكاتره محترمين جدا وزي ما في ده في ده
بس تقول ايه في الناس المعقده بقا
--لفلوس دلوقتى بقت تعمل الى ميتعمل
للاسف

-_- said...

انا حاسس انك فرخة

محمد صلاح العزب said...

فرخة فرخة بس المهم مش مكسورة الجناح

فوكيره said...

روزا:يابخت من بات فرخة ولا بات ديك رومي ..

انتظرى لقاء الي فاكرينها فرخه والديك الرومى

تحياتى
-----------------
زورديك:في الحقيقه كلنا وصل غضبنا لمنتهاه
وربنا يعينا نغير الاوضاع دي بالعقل ومن غير همجيه
ويعينا كمان لما نكون مكانهم منعملش زيهم

تحياتى

فوكيره said...

جوده:انا معاك انا عمري ما حكون فرخه فعلا انما هو احساس ناتج من معامله الديوك الرومى لينا كبشر
انا مش فرخه ومش حكون فرخه لانى انسان
افضل مخلوق ربنا كرمه
باحلى النعم
"العقل"
--------------------------------
مبرمج: ايوه كده هى دى التعليقات مش تقولى تاج
فعلا البوست طالع من جووه اووووى جدااا خالص ... يمكن انا دلوقتى برد بهدوء على عكس ما كتبت البوست

واضح من القصه الي حكيتها ان الديوك الرومى مش بيتحددوا لا بزمان ولا مكان

انا متفقه معاك في الجزء بتاع الرضا ده وانه عندنا كبير وبيوصل لمراحل مستفذه بجد
وكمان جزء البط بكل ما يحمله من كنايات وقصص
ولاكنى لا اتمنى ان اكون لا بط ولا فراخ ولا ديك رومى
انا مش فرخه ولو الف واحد من الي نفوسهم فاضيه عاملونى كده
تحياتى

---------------------
محمد مفيد : عن اشمعنى فرخه فـالاحساس وصلنى كده
اما عن المجتمع
انا مع هدوء وتفكير دايما غير معترفه بالخطأ المطلق من احد الاطراف
لان المجتمع مُكون مننا احنا وهما
وعلشان كده انا بحاول اعمل خطوات بجد علشان الوضع ده يتغير علشان ابقا صلحت الجزء الخاص بيا

تحياتى
-------------------

فوكيره said...

تامر:انا مفهمتش ردك بالكامل علشان اكون صريحه
لكن انا حتفق معاك في لجزء الاخير
عن اسباب الاكتئاب
وقتها احساسي بالعجزء لان الامر متغييرش خنقنى
ولو انى دلوقتى عارفه انا حعمل ايه ... بمساعده ربي قبل اى حد

تحياتى

--------------
على الالفي :
جزء العميد ... عميد كليه الهندسه الان راجل بجد في منتهى الاحترام والعقلانيه
والتانى الله يرحمه ويحسن اليه
اتفق معك في نقطه الثوره ولكن مع تعديل
انتظروا ثوره الي انتم فاكرينهم فراخ
---------------
ونكي الشقيه:لن ارضى بهذا الوضع مهما اصابنى الاحباط
ولتكن ثورتى عــاقله كي تُـرضيني
تحياتى
----------------
اخف دم:اتفق معك في هذه النقطه
ان كل حاجه فيها الحلو والوحش
والحلو لا ابخثه حقه ابدااا
و الوحش اتمنى ان تنجح مساهمتى في اصلاحه
بعون ربي
تحياتى
-----------------

فوكيره said...

سمرا يا سمرا:احزنى ما قصصتيه
ولكنى سعدت بالنتيجه
مع تعديل
كفايه اني من جوايا عارفه اني مش فرخه ومش حكون
+
محاوله تعديل ده ولو فقط بتغيير نفسي وتطويرها للاحسن
فـ اعتبر ده من الخطوات الايجابيه

تحياتى
------------------------
واحد من الناس: احساسنا عامه بالمعامله الـ لا ادميه
احساس غير مقبول
اى كان نوع المشبه به
ولو اني شاكه في موضوع الارنب ده
تحياتى

-----------------------
دكتور احمد (شارم) :غير اسفه ان احساسك و احساسي
مش في محلهم المره دي

-------------------------
العزب : اهلا بزيارتك الاولى
لمدونتى
:)

لن اكون ابدا مكسوره الجناح
ولن اكون فرخه حتى

لن ارضى الا ان اكون انسان
بجد
الي كرمه ربنا ... قبل اى حد
لانه ربنا الي احسن من اى حد اخترنى وكرمنى وخلاني انسان
عنده عقل وبيحس

تحياتى
----------------
تحياتى للجميع واسفه ان كانت التدوينه ادت اى احساس سلبي لاى حد

Ahmed EIssa said...

معلش يامي جيت متأخر قوي..حاسس بيكي يابنتي والله..فعلا منتهي اللا ادمية في التعامل

عاي فكرة مش علي المستوي الكلية بس علي جميع المستويات..بصي لاي شغال في ادارة او بيتعامل مع مواطنين عاديين حتحسي انه بيعاملهم زي الفراخ.

مش عارف اقولك ايه..فعلا صعب البني ادم يعيش بتي ادم مع ناس مش بني ادمين اساسا

قلم جاف said...

الفراخ أفضل من كثيرين عرفتهم خارج السايبر سبيس ، الأمر الذي دفعني - أيام ما كان عندي نت في البيت - للدخول على النت خصيصاً وتحميل صور للفراخ على الجهاز ، منها صور متحركة ضاحكة لا يحضرني رابطها الآن!

دكتور مستكنيص said...

أنا بقي حاسس إني مش فرخة خالص صدقيني مش بقولها هبل بس أما توصل اننا نحس اننا كده يبقي احنا فعلا كده احنا بني ادمين وعقلنا وامكانياتنا يقولولنا اننا احسن من مليون واحد وواحدة بيطلع عقده والنقص بتاعه علينا صدقيني احنا كبار اوي ولازم نكافح ونحارب عشان نثبت كده في اي مجال لحياتنا علي الأقل تكون رسالتنا إننا نكبر ونحسس اللي أقل مننا انهم بني ادمين ومحترمين ومش فراخ جايز بكده نساعد إن البلد دي ينصلح حالها في يوم
صدقيني انا بتقطع اما ييجي علي بالي لغة الانكسار والشحتفة من اي موقف ولو حتي بسيط مع تباع الميكروباص اللي مصمم يركبك اربعات لكن بقول لنفسي لو فقدت ثقتي في امكانياتي واتكسرت هبقي بقيت فرخة وانا في بطاقتي اسمي محمد مش كوكي
يارب تكون رسالتي وصلت واسف علي التطويل

فوكيره said...

احمد عيسى: يا سيدى ولا يهمك
اما بالنسبه لانه صعب هو فعلا صعب
وكل الى بتمناه انه تنجح محاولاتى في تصحيح ولو جزء من الى بيحصل

تحياتى
----------------
قلم جاف: استاذى الفاضل ... لم افهم ما تقصده بما سطرته هنا
----------------

دكتور مستكنيس: مرحبا بزيارتك الاولى هنا
رسالتك المهمه وصلت وبالكامل
واتفق معك في كل حرف
انا مش فارخه ولا امكانياتى فرخه ولا عقلي فرخه ولا تفكيري فرخه
ولا معطياتى فرخه
حتى ولو مليون واحد من اصحاب المعامله الـ لا ادميه حسسونى بكده

تحياتى

الأباصيرى said...

ياعينى يابنتى دانتى متبهدلة بقى


قولى ياريت ميجيش اليوم اللى يلغوا
فية كلية الطب ويقولوا
الفرا... (سورى) الناس العيانة يضربوهم بالنار احسن

ههههههههههه
بجد طلعتى مشكلة من مشاكل الزمن

فوكيره said...

aلاباصيري: شرفت مدونتى لاول مره

اممممم ان كنت وحدى المتبهدله كنت قولت العيب فيا

لا اتمنى ان ياتى هذا اليوم ابدااا

وربنا يتوب علينا جميعا

Yasser Hussein said...

موضوع رائع وأسلوب كتابة ممتع
أنا أستمتعت بقراء ة الموضوع ده
والرسالة القيمة اللي فيه
إلى الأمام دائما
تحياتي

فوكيره said...

ياسر حسين: اشكر اهتمامك بالرد
ووعد ان احاول ان اكون الى الامام دائما

تامر حسين said...

حرام عليكي انتي خلتيني اقول نفس الكلمه مع اختلاف المضمون طبعا بقيت بقول انا ديك عشان مينفعش ابقي فرخه
بس المشكله ان ده واقع مفروض مفيش في ايدينا حل يعني مثلا لو عملو اسانسير في لكليه هيبوظ كمان ربع ساعه ده غير ان ممكن يقع اساسا من تلاهف الطلبه عليه كانهم عمرهم مشافو اسانسير في حياتهم وكانه مركبه فضائيه او اله زمن من القرن التلاتين المهم مدونتك جميله واستمري واتمني تزوري مدونتي الي لسه بدأها ويارب تحوز اعجابك

مدثر أبوزيد said...

تعليقا على الفكره العامه ..
مفيش اعتراض .. فعلا زمان الطبقة العامله في مصر في فتره ما قبل الثورة كانت تعامل معامله الدواجن ..
المأساه انهم من كتر ما عاملوا المصريين على انهم فراخ المصريين افتكروا نفسهم فراخ بجد ..
لكن الحمد لله جت الثوره .. وبانت الفراخ من النسور ..
الحمد لله الذي خلقني نسر يحلق في سما الحريه .. :)
الحمد لله ..
تعليقا على اسلوب البوست .. اكثر من رائع .. كالعاده
:):)