Monday, February 19, 2007

السلطانيه بتاعتى

يـــــــــــــــــــــــاه من زمان نفسي اجاوب السلطانيه بتاعتى
في الحقيقه اتبعت لي 3 سلطانيه 2 زي بعض
وواحد مختلف .... ودلوقتى حالا عرفت انه في واحد كمان
انا بعتذر جدااااااااا عن التأخير في الاجابه
وانا حبتدى بالاسئله وبعدين الحكايات
بس في الاول لازم اقول حاجه عن التاج
زمان قبل ما ادخل عالم التدوين
كنت بتفسح في المدونات بتاعت الناس الكبيره في التدوين
وكنت بشوف التاج ومكنتش لسه فاهمه ازاى بيبعتوه لبعض
وكان عاجبنى التواصل بينهم ..... اهو جه اليوم الي يتبعتلى فيه تاج واجاوب عليه
!!
يلا ... بسم الله
س: اية اللي حيحصل لايميلك لما تموت ؟
مفكرتش في الموضوع ده قبل كده
لكن اعتقد ايميلى ملوش معنى من غيري خصوصا انه
يعنى مفيهوش اسرار بقا وحجات كده
فيه ايميلات عاديه جداا
يعنى حياخد وقته ويروح ... يمكن افكر له في خطه تانيه
:D

س: اديت الباس وورد لحد قبل كده؟
مش فاكره بالظبط لكن اعتقد اه

س: لو اه كانت طبيعة علاقتك بيه اية؟
يعنى مره كان حد من الاصدقاء مثلا بيظبطلى المدونه او او
لانى مش شاطره اوى في تقنيات الكمبيوتر

س : اسمك؟
مي
س: اسم الدلع المشهور وسط اصحابك؟
اسماء كتيييييير
اولهم دبسي وده كان اسمى في جروب فمبد كوكس
دى كانت المجموعه بتاعتى وانا في اولى ثانوى
ودبسي علشان كنت بحب تيليتابيز
واسم الجروب ده اول حرف من كل اسم دلع لحد فينا
وفي كمان واحد اسمه
فيلو سوفيا
وده كان معمول ليه شعار وانا في 2 ثانوى
كان اصحاب يحينوى ويقولوا
فيلوسوفيا ... هاااى مع رفع الايدين بالهتاف
:D
وده علشان كنت بحلل كل حاجه لغايه لما اوصل لاسباب منطقيه
و اصحابي يحكولى مشاكيلهم بقا
ولا عبد الوهاب مطاوع
:D:D:D
واخيرا جوسي وده اختصار
لـ gooesbumps
اسمى على النت
س:عمرك؟
سنه 18
و3 شهور

س : برجك؟
القوس
و لا اعترف بالابراج
عن اقتناع تام
س: مجال دراستك؟
الهندسه المدنيه ان ان اااا اه ه ه
س : شخصيتك نوعها ايه؟
هو انا مش فاهمه
السؤال بالظبط
انا مجنونه شويه
مش بعتبر نفسي رومانسيه بالمعنى المتعارف عليه
بميل لتشغيل الدماغ وتحليل واستنتاج وكده
وفي نفس الوقت معاه احساس قوى
وتواصل
وسعات بكون موديه شويه..
اجتماعيه
يعنى ..

س : المود بتاعك؟
دلوقتى ... حاسه برضا جميل
انما عاده مليش مود معين
لكن الي بيغلب بيكون مود
كده جنون عقلانى .. مش عارفه حتوصل ليكم ازاى بس انا بحسها كده
"معادله صعبه"

س: وقت فراغك بتعمل فيه ايه؟
النت ... مؤخرا القراءه ... التلوين (بحبه جدااا) شويه تلفزيون
نادرا وللاسف انه نادرا شغل البيت
يعنى طبعا واصحابي اشوفهم او اكلمهم
يعنى حجات كتير

س: الاكلة المفضلة؟
اى حاجه طالعه من البحر
بدوووووووووووووس على طول

س:الصفات اللي اخدتها من بابا؟
مش حعرف اقولهم او اعددهم بشكل بحت
انما انا بحس انه عايش جوايا
بجد

س: اكتر6حاجات بتكرهها؟
امممممممممم
الاول: الغبـــــــــــــــــــــــــــــــــــاء مش بفهمه وبيجيبلي حاله جنون ونرفزه
سواء كان الغباء ده منى او من غيري على فكره
الثانى: الرووووووووتين بكل اشكاله
يعنى اى حاجه فيها رتابه او مفيهاش افتكاس او لمسه مجنونه او حاجه غريبه او مختلفه
انا حتى مقدرش اقعد في البيت وهو مترتب جاامد جداا وكل حاجه في مكانها اكتر من يومين مثلا
ومعرفش اذاكر لو الكتب مرصووووصه من غير حركه قدامى
مش عدم حب للنظام لا بس لازم اكسر النظام ده بحاجه
الثالت: نـــاديه الجندى ... بجد مش بحب احس انى بكره حد بس الست دي بتخرجنى عن صوابي بتمثيلها المفتعل
وخالتى بتسلم عليك
الرابع : اممممممممم انه اي حد يستخف بذكائي او يسمح لنفسه انه بمعنى بلدى
يعيش عليا ... لانى طيبه وممكن اصدق حجات ساعتها انما محصلتش لغايه دلوقتى انى مكشفتهاش حتى ولو بعد فتره
ان مكانش منى بيكون من ربنا ومن حيث لا ادري ولا اعلم
الخامس:النــــفاق ... يـــــــاه بيبان في العيون اوووي
بجد
السادس : الزحمــه المصحوبه بدوشه وياسلام لو حر
بتعمل مشكله رهييييبه عندى بجد
يعنى بردو حجات كتير مش بحبها مش بس 6
اه افتكرت دلوقتى التعصب الاعمى لاى حاجه

س:اكتر 6 حاجات بتحبها؟
البحر والشتا والخريف والغروب
في حاجه مكنتش حاسه بمتعتها قد اليومين دول هى حب الناس
يعنى منى انا .. انا لما احب الناس
بحب الافتكاسات والحجات الغريبه
بحب دراستى ومعاها الفلك والتنميه البشريه
بحب الحسين والاثار والحجات القديمه خصوصا المشربيات و الشكمجيه والحجات المعموله من الفضه والنحاس والخشب
يعنى كل الي ليه الطابع ده
وبحب التفاصيل ... كل تحليل روزا بتاعى كده
بحب النجوم وبحب كوكب المريخ جداااااااااااااااااااااااااااا وبجد معرفش السبب في موضوع المريخ ده
:D:D
يعنى
حجات كتييييير جداااااااا
مش بس 6

س:السفر؟
متعه ... نفسي الف العالم كله عن طريق البحر
بحب اوى اعرف عن ثقافات الناس ولبسهم والفلكلور بتاعهم ورقصهم وموسيقاهم
وطريقه حياتهم
الموضوع ده بيستهوينى جداا
بحب فيه كمان تحمل المسئوليه وانك تشيل مسئوليه نفسك

س: هل لديك اقوال اخري؟
انا اتكلمت كتيـــــــــــر جدااا اصلا
ف كده كفايه اوى
ابعت التاج لاى حد عندى متبعتلوش التاج ده
رفعت الجلسه

10 comments:

أحمد said...


الهندسه المدنيه ان ان اااا اه ه ه

سمعتى الأغانى اللى عملها طلبة فى هندسة القاهرة
عن معاناتهم فى أقسام الهندسة وكان من ضمن الأغانى
أتنين أو تلاتة عن مدنى يفطسوا من الضحك
لو مكنتيش سمعتيهم قوليلى و أبعتهملك

أنا بكره نادية الجندى أكتر منك هى وكل أخواتها وأشباهها
لكن ليها فيلمين .. واحد أسمه الأرهاب و التانى أسمه الشطار
شفتيهم
الفيلمين روعة بجد
الشطار بيستفز فى الواحد ملكة الأستنتاج و يستنفر فى
الواحد الرغبة فى التعرف على تاريخ ما قبل النكسة بسنوات قليلة
وما بعدها حتى الانفتاح

والأرهاب رائع وخصوصا تناوله لقضية الأرهاب بمفهوم عقلانى
وأخر أخر لقطة فيه حكاية لما نادية تقتل فاروق الفيشاوى و ينتهى
الفيلم بأنه بيجيب صورة فاروق الفيشاوى وهو مقتول وبعد كده يزيح المخرج
صورة فاروق يمين عشان تظهر وراها صورة صلاح قابيل اللى بيمثل سلطة الدولة

The Eagles said...

انا بعشق البحر زيك بالضبط
كل كلامك حلو
بس البحر هو اللى شدنى قوى مع انى مابروحش هناك غير كل سنة مرة الا انى بحبه جدااااااا
وخاصة لما رحت اسكندرية اخر مرة حبيته اكتر
وحلوة قوى حوار كوكب المريخ دة
هههههههههه


والسلام..........

rosealia29 said...

يا بنتي إنتي أجمل دماغ انا قابلتها في حياااتي ...

مـحـمـد مـفـيـد said...

ايه يا مي ده
ده الاسماء كلها ملهاش علاقه بأسمك
بس عارفه دمك خفيف

فوكيره said...

مبرمج :انا عندى 4 اغانى عن هندسه
واتنين منهم مدنى بس شغال .. ابعت
ونشوف زياده الخير خيرين
----------------------
مفتكرش انى شوفت الفيلمين يا مبرمج اصل المشكله انى مش بستحمل اكمل اى فيلم فيه ناديه الجندي ...تمثيلها المفتعل بيبوظ احلى الافكار حتى لو فيلم جميله بو حريد
وكمان فاروق الفيشاوى يا مااااااااماااااااااا
انت بطل علشان كملت الفيلم لاخر مشهد
:D
ممكن تبقى تحكي لينا القصه بدل ما نشوف الفيلم

:D

تحياتى ... وشكرا على التاج واسفه لانى اخرته

فوكيره said...

the eagles:بيتهيألى صعب الواحد يعيش من غير بحر .... حتى لو في نيل
بس بردو النيل جمييل وهادى
وموجود في مصر والسودان
:D :D

---------------------------------

روزا ... انتى اكتر حد عارف انى بحب الكلام عن الدماغ
يااااااادي الكسووووووف

----------------------------------

محمد مفيد

الاسماء لها علاقه بالمواقف او المعنى اكتر منها
دلع للاسم
وانا بعتز بيهم جداا لانى بحس انهم منى
وبيعبروا عنى

وشكرا يا فندم على كلامك
:)

تحياتى

علي الالفي said...

اجابات طازة و حقيقية قوي يا هندزة
بس تعالي هنا
انت مسمية نفسك ه المسنجر
احد مناضلي جامعة قناة السويس
انا بقى
احد ضحايا جامعة قناة السويس

فوكيره said...

تااااااانى
يا
"هندزه"

اتمنى ان لا اكون احد الضحايا
وان يساهم نضالى فيها في بناء
شخصيه قويه ... صلبه وصامده

-_- said...

جامد حوار السلطانية ده

على فكرة انا كمان مش بحب نادية الجندي

فوكيره said...

مش بنحب ناديه الجندى

الموافق على هذا الرأى يتفضل برفع يده
موااااااافقه