Sunday, March 18, 2007

انــدهــــاش


على شاطيء البحر بـ أحدى الجزر
لم تكن في الحقيقه جزيرتى التى اسكن بها

كـان يملأها النخيل ...وقت الغروب حين تغطس الشمس في جوف البحر

بالوون الاحمر الجميل حيث لا يؤلمنى شعاع الشمس حين يلمسنى

ويأخذ نظرى بالونه الاحمر الممتزج مع لون البحر الازرق الصافي

نظرت للرمال لاجد رسوم او بالاحرى احدى الاحجيات
لمعت عيناي في لؤم
امممممم ...

لماذا لا اُحاول حلها ...

وبالفعل جلست على ركبتى على الرمال حاولت
ونجحت اخيرااا ....

وما ان نجحت وجدتها تدلني الى طريق وسط النخيل ... ذهبت وراء ما فهمت

وكلى حماس وشغف لمعرفه نهايه المغامره
وانا اسير اجد اسهم قد رسمت على الرمال
-لتُطمأنني انى على الطريق الصحيح-
وانا اتبعها لاجد في نهايتها صندوق خشبي من هذا النوع الذى احبه

كثير النقوش ومرصع بالاحجار الكريمه فتحته بشغف ...

لاجد بداخله قصاقيص ورق

اخرجتها وحاولت تجميعها كما كانت قبل القصقصه

ونجحت مره اخرى

واخذت اقرأ ما بها لاجد سطور شعريه انيقه من نوع مميز افضله

انا لا اتذكر الكلمات ولكن هذا ما كان

تأملتها اكثر واخذ الشك يساورنى هل ما فهمته منها صحيح

لمعت عيناي واخذت اقرأها اكثر من مره

حتى تاكدت ان ما تحويه هو

my proposal

او عرض الزواج الخاص بي
!!

ارتفع حاجبي من شده الاندهاش وارتفعت ابتسامتى الى ضحكات عاليه

وكثرت بداخلى مشاعر مختلفه

واخذت انظر حولى لاعرف من فعلها

من يعيشنى بهذه الطريقه ... من يستطيع اثاره شغفي وحبي للتتبع والفضول واعمال العقل

من اختاره كى يكون على الشاطىء ووقت الغروب

وعلى شكل فزوره

وايضا هذا النوع من الصناديق الخشبيه والشعر من

... من وثق في لهذه الدرجه ....

استيقظت من نومي

لاجد انه كــان حلم

واجد انه هو

عـــــقــلـــــي

من فعلها بي في حلم لم ارى مثله من قبل

انه عقلي الذى ابهرنى وادهشنى

نعم ا دهشنى وبشده

يــالك من عقل ... كيف فعلتها

بحق احترامى الكامل لك وتقديري ايضا

اشكرك ربي انك منحتنى اياه

اشكرك لانك اوحيت اليه بهذا الحلم الجميل

الذى اسعدنى .... وا دهشنى

28 comments:

أنا أفكر إذن أنا موجود said...

عقبال ما يجيلك فارس أحلام بجد يقدرك
وأشوفك على الكوشة بالفستان الأبيض

حلم جميل رقيق ..
كل فتاة تحلم به

ربنا يكرمك ويكرمنا جميعاً
ويرزقنا بالأزواج الصالحة والذرية الصالحة

مـحـمـد مـفـيـد said...

حلم رائع

دوللي said...

اخذتيني لأحلم معك وفجأه استيقظت معك علي واقع معدوم الرومانسيه

همسة شذا said...

يا حبيبتي يا ميويه

أحييك وأحيي كذلك عقلك الرائع

وشكرا للحلم الجميل بجد

بحب أوي الأحلام الذكيه دي

أتمنى لكي السعاده يارب

وبجد أنا أكتر واحده هتفرح بيكي وانت على الكوشه يا جميل

تحياتي

فوكيره said...

كايند:شكرا على كلامك
بس تعديل صغنن ....هو حلم بحد يعنى حلم وانا نايمه مش حلم بمعنى امنيه ... ولهذا كان اندهاشي الشديد
:)
وامين يا رب العالمين

تحياتى
----------------------
محمد مفيد: مش كده بردو
:D


تحياتى
----------------------
دوللي:اولا اهلا بزيارتك الاولى لمدونتى
ثانيا: اممممممم هل حقا واقعنا معدوم الرومانسيه
ربما لم تعد كسابق عهدها
ولكن لا اعتقد انها انعدمت ولكن اخذت شكل اخر بتغير الزمن مثلها مثل اشياء كثيره

تحياتى الحاره لقلبك الرقيق

------------------------------
هموسه:انا بجد الي بشكر ربنا قبل اى حاجه .... انه منحنى عقلي
انا كمان بحب اى حاجه ذكيه مش بس الاحلام :D
وربنا عالم بلي جوايا من نحيتك يا هموووسه

تحياتى
---------------------
الا قولولى محدش عنده كتاب تفسير الاحلام ...يقولى ايه الحكايه
هههههههههه

rosealia29 said...

هكذا تولد الحقائق من رحم أحلام رائعة كتلك التي رأيتيها ..

ba7re said...

حلم جميل جدا
بس للحق
ده حلم بتحلمه كل بنت ولكن
يختلف سيناريو الحلم و يبقى المضمون واحد
هى احلام المستقبل برؤية شخصية
زى حلم الفارس اللى راكب خيل ابيض
و الاحلام دى
استبعد ان تكون بنت على هذا الكون لم تحلم تلك الاحلام
و فيه زيها احلام يحلمها الشباب
بس فى النهاية الاحلام دى مطلوبة
و دى احلام ممكن تتحقق فى الواقع طبعا
بس مش بالشكل ده لأن المجتمع اختلف و الاحلام دايما بتتناول تاثير من احداث و ازمان ماضية
تحياتى :)

أحمد said...

I tagged you

هاجى أعلق كمان ربع ساعة ع البوست بعد ما تفوقى من صدمة التاج

أحمد said...

لما قريت البوست ده , افتكرت صندوق الأسرار بتاع دافنشى

"
واخذت انظر حولى لاعرف من فعلها
"

من البوست كله عجبتنى أوى جملة "من فعلها"

تساؤلأت , مخك 24 ساعة شغال تساؤلات
ما شاء الله عليكى , إعمال العقل عندك عقيدة مش مجرد وظيفة أو اداة
لدرجة أن فارس أحلامك مختلف جدا , ده لازم يكون من النوع اللى يحير مخك أوى
ويستفزه للعمل , أنا اتعودت دايما أشوف نظرتك المختلفة للأمور .. أنا ممكن أسمع
مثلا بنت تقول نفسى يكون ذكاء فارس أحلامى يخوفنى , لكن أنتى عايزه فارس
أحلامك يحيرك دايما بألغاز تحليها , حتى الكلمة الحلوة و اللحظة الحلوة تبقى لغز

ربنا يسعدك بأحلامك وتحوليها إن شاء الله دائما وأبدا لواقع سعيد و لغز لذيذ تستمعى بفك طلاسمه
:)

Ahmed EIssa said...

نفس الحلك حلمته بس اول مفتحت الصندوق لقيت بوكس طلعلي من بين اشجار النخيل وقالي سلم نفسك وارمي الجمرة الخبيثة اللي في ايدك
معلش اصل عقلي مجرم شوية..ده غير بقي ان..
معلش الشاي ع النار ..والميه غلت حصبه واجي سلام

فوكيره said...

روزا: معقول ممكن ده يحصلي بجد
(((اندهااش اكبر واكبر)))

دايما يا نون تكتبي جمله واحده وتخلينا بسببها افكر بالساعات

تحياتى

---------------------
محمد جوده :زي ما قولت لكايند
ده حلم وانا نايمه مش تخيل يعنى
مش عارفه يمكن سبب اندهاشي ان اول مره الموضوع ده يجى في احلامى
لكن لا اندهاشي كان من درجه فهم الحلم ليا ولطريقه تفكيري
وللطريقه الاكثر افتكاسا على الاطلاق

امممممممم قعدت افكر في حياتى واشوف ازاى انا حلمت بالحلم ده بسبب مرجعيه سابقه او من الماضي
انما اكتشفت ان منبعه الحقيقي
هو
طريقه تفكيري

تحياتى
----------------------------
مبرمج حر اكشن اول مره :
انا فعلا اتصدمت من التاج
وبشده شديده اوى جدااا خااالص
((عااااااااااا انا تعبت من التاج ))

مبرمج حر اكشن تانى مره:في الحقيقه انا في حاجه تانيه صدمتنى غير التاج

قدرتك على التحليل
من الحلم

عايزين نضيف حاجه لعلم التنميه البشريه اسمها التحليل من الحلم
زي التحليل من الصور بتاع روزا كده

-- عملتها ازاى دي
يا مبرمج
لا بجد
ما شاء الله عليك انت يا مبرمج

كل ده عرفته من الحلم

عقدتنى... بصراحه

تحياتى بجد ...
--------------------
احمد عيسى : ليه بتعمل فيا كده يا احمد
ده انت دمرت الحلم كده

انت عارف

نفسي مره ترجع تانى زي ما بتقول

صحيح

مش تعزم عليا بشاى ...مش هى دي اصول الضيافه

تحياتى

همسة شذا said...

تعرفي يا جوسي أنا فكرت إني افسر الحلم ده عندي الكتاب واللهي

بس فكرت أنه أحسن أسيب الموضوع ده ليكي
لا أظن أبدا إن أي تفسير هينفع وبصراحه على رأي برده ناس أعرفهم
سيب الحلم من غير ما تفسره عشان ربنا يكرمك دايما فاهمه قصدي لكن إذا كان في ناس ربنا ادالهم القدره على تفسير الحلم زي يوسف عليه السلام يعني ممكن احنا نفسر حاجه مثلا بس ممكن يكون الأقصد من الحلم ده حاجه خير غيير اللي فسرناها وكمان يا ميويه أنا سمعت إن ربنا لما يريد ممكن يخلينا نشوف حاجات في الحلم ممكن تكون حقيقه فعلا زي برده يوسف عليه السلام في حلمه أنه شاف الشمس والقمر والكواكب ساجده ليه
وتحقق الحلم بعد كده بسنوات
انا بس عاوزه أقول إنك الوحيده اللي تقدري تفهمي الحلم صح
وكمان ان شاء الله انا متأكده إن ربنا هيكرمك أوي بجد ويارب يكون اللي عندي وصلته صح

وإنت أكيد فهماني

ربنا معاكي ويسعدك دنيا وآخره يا صديقتي

تحياتي

فوكيره said...

امممممممم انا فهماكى يا هموسه
وانا مؤيده لوجهه نظرك الخاصه بموضوع تفسير الاحلام
ده
يعنى عندى ايمان داخلى انها كده بين ربنا وبين العبد
ده لو كانت رؤيه

في الحقيقه ورغم انى حللت الحلم ولمده حوالي 20
يوم بجيبه يمين وشمال
فهمت حجات كتير ولكنى ادينا عايشين والايام معانا
وحكتشف
اكيد
بأذن ربي

تحياتى الثانيه والدائمه لكى يا همووووسه

أحمد said...

يا جوسى , الحلم مفسر نفسه أنتى بتحترمى عقلك لدرجة مالهاش حدود وبتحبى أن كل الناس تعاملك على الأساس ده .. بجد مش عارف أقولك أيه على طريقة تفكيرك الحلوة دى , والأجمل من ده كله أنى بحس أن ملكة الأحساس الأزلى عندك رمز أو نور فى الأفق وكمان بحس أنك عندك ثقة فى ملكة الأحساس الأزلى لدرجة أنها مرجعيتك فى حاجات كتير ويابخت اللى ملكة الأحساس تبقى أستاذه ومعلمه , لأنها بكلمات قليلة بتحفر أثر على جدران العقل للأبد .

smraa alnil said...

اه من احلامك
بجد خلتيني انام معاكي واحلم نفس الحلم

ما شاء الله عليكي بجد
ربنا يكرمك يارب

فوكيره said...

مبرمج حر اكشن تالت مره :
:D
معاك حق في النقطه دي بجد يا مبرمج
انا من درجه احترامى ليه
سعات بخاف منه لانه بجد سعات بيدووس وبيسبقنى حتى ... وبقف قدامه مندهشه جداا زي الى حصل في الحلم الى فات ده كده
ولكن زي ما انت قولت بتعبير بسيط وعميق
انه اعمال العقل عقيده
مش مجرد وظيفه

بالنسبه لروزا صديقتى واختى وحبيبتى وحجات كتير جداا بالنسبه ليا
روزا بالنسبه ليا قيمه ورمز وفعلا مرجعيه يعنى من الناس الى بقى لازم اخد رأيهم
لما بكون تعبانه بعرف ان ربنا دايما بيجعلها سبب في خروجى من اى حاله نفسيه سيئه
وبجد بدون مبالغه مش باخد في ايدها 5 دقايق
وبجد من اكتر الناس الي سابوا ولسه بيسيبوا في حياتى اثر
بقصد ومن غير قصد
و
و
و

كـــل الي يقرأ الكلام ده يدعيلها من قلبه بجد ... ويدعى ان صداقتنا تدوم ... ويقول بسم الله ما شاء الله لا قوه الا بالله

تحياتى الشديده يا مبرمج على تحليلاتك الدقيقه جداا من وراء صفحات المدونه
---------------------------------

سمرا يا سموره : هيييييييييييه انا اخدتك معايا في الحلم زي ما انتى بتخدينى دايما في عالم تاني
انا فرحانه جداا بده

وربنا يكرمك يا رب يا انووووج

rosealia29 said...

يعني انا مش عارفة أقول ايه .. طبعا مبرمج أنا رأي فيه هو عارفه .. بجد ماشاء الله عليه أستاذ .. مقدرته على التحليل عين تالتة أقوى في التبصر من عينيه .. و التواصل عن بعد أقرب طريقة للتواصل إللي بجد ..

أما جوسي .. فا فعلاً و زي ما قال أحمد إعمال العقل عندها عقيدة .. لكن الفرق بين أحمد مبرمج و مي جوسي .. إن أحمد مقدرته دي فطرة كبرها بالدراسة و التمعن و استخلاص النتائج من كل حاجة تمر عليه حتى ولو عادية .. أما جوسي فا لسه مقدرتها فطرية .. بس فطرية ذرية فعالة .. لو اشتغلت عليها هاتبقى رااااائعة أكتر ما هي الآن ..


دمتم لي ..

محمد صلاح العزب said...

صح النوم يا معلمة

فوكيره said...

روزا : دمتى انتى لنا
------------------------

العزب :
هما كلمتين و علامه

يـا معلمه
!

ba7re said...

طبعا باين ان الحلم نابع من تفكير جوسى اللى مش تقليدى و مش غريب عليها
و لازم تفضلى دايما محافظة على طريقة تفكيرك دى و اوعى تنسى التفكير ده وسط زحمة الحياة
و الافكار الغير تقليدية دى بتعمل رفريش للحياة
و طبعا التدوينة واضح انها بتحكى حلم مش تخيل
المهم انا داخل ارد تانى لأسجل اعجابى برؤية مبرمج حر
بجد احيك انت استطعت بدون معرفة شخصيات جوسى و روزا
اللى احنا نعرفهم عن قرب و من خلال فترة تعامل طويلة
جوسى بتحترم عقليتها و بتحب كل الناس يحترموا العقلية دى .. أشهد
روزا : شخصية استثنائية .. نموذج فريد من البشر .. تشعر انها شمعة شمعة ايه كده صغيرة تشعر انها كلوب نور بيشع نور فيضئ طريق المحيطين
ملحوظة شخصية : عندما تشاهد جوسى و روزا تشعر ان هناك نسبة شبه بينهم
مش عارف بس دايما لما تشوفهم
تشعر انهم اخوات بجد
و اخيرا
بسم الله ما شاء الله لا قوه الا بالله
و ربنا يديم الاخوة و الصداقة بينكم
آمين

أحمد said...

امين

ربنا يكرمك يا محمد , كلامك بيقطر ذوق

لك كل تحياتى
:)

فوكيره said...

انا كده حـ اعيط يا جماعه

:D:D:D:D

ساعه الغروب said...

جوسى يا قمرى

يا رب بجد يحقق حلمك ويصبح حقيقه

عايزه اقلك حاجه مهمه اوى

بالرغم من انك حكيتى لى الحلم ده ساعه الغروب على البحر

الا ان استمتاعى بيه فى المرتين كان مختلف

كل مره لما سمعته ولما قريته
كنت متلهفه جدا انى اعرف ايه اللى جاى بعد كده

و
احساسى بكل لحظه كان احساس جميل جدا
لما سمعت ولما قريت

والاجمل كان لما حسيت

:)

يا رب كل الى بتتمنيه بجد تحققيه

:)

رضوى
رودى

فوكيره said...

روودي : كنت مستنيه زيارتك على فكره لان تعليقك كان يهمنى


عجبتنى جداا الجمله دي

"والاجمل كان لما حسيت"

كان جميل يومها بالنسبالى علشان الجو ووجود تعبيرات الوش الي اعتقد انى معرفتش انقلها على الورق
كما هى

تحياتى يا روددى
وثاااااانكس على قعدتنا الحلوه يومها

Anonymous said...

بسم الله
بصراحة أحييكى مش على الحلم -لأن ده فعلا عايز شكر لله :)- لكن على قدرتك على كتابة الحلم بالطريقة الجميلة دى. طريقة فعلا تشد الواحد من أول سطر لآخر سطر. وأشكرك على انك أشركتينا فى حاجة جميلة بالشكل ده :)
تحياتى

Hamza matar said...

lovely page

فوكيره said...

marmad: معاك/معاكي
حق ...والحمد لله رب العلمين
وشكرا على الكلامات الرقيقه

---------------------------
WHISKEY PUZZLER :

thanx

مدثر أبوزيد said...

ربنا قادر انه يخلي الحلم ده واقع تعيشيه مع فارس احلامك زي ما حلمتي به :)..
بس بالتأكيد الوافع هيبقى احلى من الحلم ان شاء لله ..
:)