Wednesday, March 28, 2007

بدون عنوان




افكار مؤلمه عن الوحده

اعرف اسبابها المنطقيه

!

14 comments:

Ahmed said...

اعتقد مفيش سبب للوحده غير ان انسان عايز يعقد لوحده
لكن لو كانت الوحده اجبارية هنا الكلام اختلف
انا عايش في الغربة ومن زمان وانا بحس بالوحده وحشاني بلدي واهلي وصحابي
لكن مش قادر انزل لهم
انا فاكر ايام وليالي كنت مقضيها لوحدي احيانا افكر واحيانا اسرح واحيانا كتير بابكي ومن غير سبب
كان نفسي في حد اتكلم معاه اي حد كنت بتخيل الحد ده كتير لكن مكنشي موجود
ديلوقتي الوضع اتغير شوية
اتجوزت ومراتي ملئت عليه حياتي لكن عارفين لسه الوحدة موجوده
موجودة لشيئ مش عندي غير الاهل والصحاب عارفين ايه الاولاد

تــسنيـم said...

أنا عارفة يعني اييه وحدة وانتي في وسط الناس .. بس بدل ما تجذبي أفكار عن الوحدة اسمحي لقانون الجذب إنه يجذب أفكار عمن يبدد وحشة هذه الوحدة.. تحياتي

Anonymous said...

الوحدة اسوأ احساس ممكن يعيشه الانسان
و يصعب اكتر لما تكون وسط ناس بتحبهم و بيحبوك و تحس الاحساس ده
المهم الاحساس المؤلم بيجى للانسان بمزاجه هو مادام قاعد وسط اهله و احبائه
يعنى المفروض الانسان لو عنده صديق قريب منه و صديق بجد معاه لو يحتاجه يلاقيه جنبه مش هيجليه الاحساس ده

وممكن الوحدة تيجى للانسان لما يخاصم
نفسه ..اه الانسان بيخاصم نفسه لما يحس انه عمل حاجة غلط او انه كاتم سر مش لازم يكتمه و انه مش عارف يخرج اللى جوه
ده احساس الوحدة انك تحس انك مش عارف تبقى مع الناس بره زى ما انت مع نفسك جوه
توضيح
احساس الوحدة غير الغربة
تحياتى و لى عودة لأن لسه عندى كلام
:)بحرى أنا

smraa alnil said...

يكفي انك عارفة ايه هي اسبابها
بس حاوي تتغلبي عليها عشان مش تتغلب عليكي وتهدمك

مـحـمـد مـفـيـد said...

الوحده هي خيال كل واحد فينا
بس لازم ندوس علي الخيال ده لانه ممكن يكبر علينا اوي ومنعرفش نحصله

أحمد said...

أنا فهمت أن البوست بيقول
أن ساعات الوحدة بتبقى مفروضة على الواحد لما يقعد مع ناس لا يقدروه حق قدره وفارضين عليه قالب معين أو شايفين فيه قالب معين مش عايزين يغيروه ومش عايزين يكتشفوا ولا يعرفوا المضمون الحقيقى له .

هل هو ده المعنى المقصود فى البوست يا مى ؟؟

-_- said...

الوحدة خلوة بالنفس
تصحيح للاحداث
و تفاعل مع الروح

zordeak said...

الوحدة جوانا كلنا

فيه مننا اللى عارف اسبابها

وفيه اللى ميعرفش

ساعات بنفرضها على نفسنا

وساعات الدنيا هيا اللى بتفرضها علينا


ربنا يفرحك يا رب

ويسعدك يا جوسى يا بنت أم جوسى

:)


انا اول مرجعت قلت اجى اسلم عليكى

وحشتونى كلكم

rosealia29 said...

أنا عارفة الأسباب المنطقية لوحدتي ..

أنا أفكر إذن أنا موجود said...

يصادف اليوم ان أقرأ هذه الأبيات لأبراهيم ناجي

أصوات الوحده

يا وحدتي جئت كي أنسَى وهائنذا ما زلتُ أسمعُ أصداءً وأصواتا
مهما تصاممتُ عنها فهي هاتفةٌ يا أيها الهاربُ المسكينُ هيهاتا!
جَرَّتْ عليَّ الأماني مِنْ مجاهلِها وجمَّعَتْ ذِكَراً قد كُنَّ أشتانا
ما أَسْخَفَ الوحدةَ الكبرى وأضيعهَا إذا الهواتف قد أرجعن ما فاتا
بَعثن ما كان مطويّاً بمرقدهِ ولم يزَلْنَ إلى أن هبَّ ما ماتا
تلفَّتَ القلبُ مطعوناً لوحدته وأين وحدته؟ باتتْ كما باتا!
حتى إذا لم يجدْ ريّاً ولا شبعاً أفضى إلى الأمل المعطوب فاقتات

فوكيره said...

احمد الحسينى:ربنا يعينك في غربتك
الحمد لله رب العالمين على وجودنا في بلنا رغم كل الى بيحصل فيها
وربنا يخليلك زوجتك ياا رب
ويكرمكم بالاولاد الصالحين يا رب
-------------------------

تسنيم: هذا ما فعلت وانا افضل من يوم ما عرفت الاسباب المنطقيه
لتلك الوحده

------------------
جوده:اممم الفقره التانيه
اصبت فيها التعبير

تحياتى

----------------------
سمووووووووره:
معك حق اشعر انه الافضل ان اعرف اسبابها
ولانها معروفه الاسباب
اظهر بالشكل المتزن
وربما ده حجم تحولها بالشكل الكامل
من افكار لاحساس

تحياتى

-------------------
محمد مفيد :
ها انا الان ارى منظور اخر لمفهوم الوحده
ولكن مش صعب الانسان يتخلى عن خياله..؟

فوكيره said...

مبرمج حر:سعدت بعد ان قرات تعليقك
لمعرفتى ان هذا البوست من النوع الاسقاطى بعض الشيء
ربما ما ذكرته هو نوع حقيقي من انواع الوحده

وانما السبب كان ان تُصاب مجموعه بكاملها من الاصدقاء بـحاله نفسيه سيئه
فلا يستطيح احدهم حمل الاخر
كما يجب
ولهذا كانت الوحده لها اسبابها المنطقيه

وفقط

-------------------
شارم:امم انا بشوف افكار مختلفه دلوقتى عن الوحده
الوحده الى اتكلمت عنها يا دكتور احمد اعتقد هى وحده من النوع الايجابي
والى الانسان بيختارها لنفسه في وقت من الاوقات

تحياتى

------------------------

زورررررررديييييييييييك:مرحبا بعودتك قبل كل شيء

اسعدنى تحليلك وكلمات
:D

تحياتى الجامده جداا لقرار العوده

--------------------
روزا:تفتكرى انك تعرفي السبب ده احسن
..؟
بالنسبالى احسن
-----------------------
كايند:حين قرأت الابيات
قلت في نفسي
اللهم املأ علي وحدتى بنور طاعتك
وطيب رحمتك
يوم اكون وحدى في قبري

يااااااااا رب

تحياتى

Just Me said...

كل واحد عارف اسباب وحدته
بس بتبقى صعبه قوى لو انت وحيد وسط اصحابك و اهلك

مدثر أبوزيد said...

الوحده دي احساس نسبي ..
مش لازم الانسان يكون قاعد لوحده عشان يحس بيه ..
كتير من الناس بتبقى وسط اصدقائها او مع احبائها بس لمجرد انهم مش قادرين يفهموهم بيحسوا بالوحده ..
وكتير برضه من الناس بتبقى لواحدها بس دماغها من كتر ما فيها من افكار ومواضيع مش بتحس بالوحده ابدا ..

في رأيي الاحساس ده احنا الي بنتكفل بيه .. اما بنعيشه واما بنطرده من جوانا بأننا نشغل تفكيرنا بقضايا مهمه تستحق مننا الوقت والجهد .. ساعتها بس عمرنا ما هنشعر بالوحده .. دماغنا دايما هتسلينا ..:)