Wednesday, March 14, 2007

ســؤال منـطقي



هل للخطــأ مع احتفاظه بنسبيته
مـــنــطــقــيــه ..؟
ســؤال محيرنى ولم تكتمل له اجــابه صريحه عندي
بنعـم ام بـلا ام بنسبيه الموقف
حتى الان ...؟

18 comments:

rosealia29 said...

الخطأ في مجمله خطاً يا مي .. صغير أو كبير قريب أو بعيد ..

أما في موضوع خطأ بنسبة كام فعلاً معتمدة على حجم الخطأ و الشخص المخطئ و دماغه و الموقف .. لأن مثلاً أحياناً يقودك موقف و إنتي إنسانة كويسة إن يكون رد فعلك ياحاجة خطأ يا حاجة خطأ يا تسكتي .. موضوع شاائك ..

ده رأي والله أعلم ..

فوكيره said...

امممممممم معاكى ي روزا
انما لسه موصلتش لنقطه مهمه هل للخطـأ منطقيه
بمعنى
انه مثلا ولنفرض انه فلان مقتنع بوجهه نظر معينه
بيثبتها للناس ولنفسه بمنطقيه معينه
وبعدين قابل حد اقنعه بوجهه نظر مختلفه بمنطقيه اخرى
وهنا يكون بالنسبه للحاله النهائيه وجهه النظر الاولى هى الخاطئه والغير مستخدمه لدى الشخص فلاان

فهنا كان للخطأ منطقيه في الاعتقاد فيه وفي اقتناع الناس بيه

فهل بهذا نستطيع الاجابه بنعم
ولكن عندما تغيرت وجهه النظر تغيرت بمنطقيه ايضا
فهل هنا تكون الاجابه بلا
باعتبار ان المطقيه الثانيه هزمت المنطقيه الاولى

ام ان الامر نسبي حيث ان يكون لوجهه النظر لاولى
جوانب المنطقيه والا منطقيه
واتى الثانى واظهر جوانب الا منطقيه في الاولى بمنطقيه
واشار الى نقاط المنطقيه في الثانيه
؟!
حد فاهم حاجه

الأباصيرى said...

بجد
هو دة موسم المنطقية؟
على فكرة المنطقية مليانة فيتامبن "سى"
ومفيدة للاطفال فى سن النمو
:)

على العموم أى موضوع مادام أتناقش بمنطقية.. فهو لة منطقيتة الخاصة حتى لو كان غلط

أديسون لما أكتشف المصباح الكهربى
مقالشى أنا اكتشفت المصباح الكهربى
قال: أنا اكتشفت 100 طريق تخلى المصباح ميشتغلش.. وطريقة واحدة تخلى المصباح يشتغل

فاهمة أنتى حاجة بقى

أحمد said...

هل ممكن أن يكون الخطأ منطقى أو لا منطقى , هل ممكن يكون الخطأ منطقى على الرغم من أنه خطأ

المشكلة فى معنى كلمة منطقية
هل تعنى بيها خطوات متسلسة فى التفكير لتقييم أمرا ما
ولا تعنى بيها منطقية الأشياء نفسها ومن عدم منطقيتها

لو أنتى تقصدى المعنى الأول يبقى أى حاجة فى الدنيا ليها منطقية سواء غلط أو صح

لكن أعتقد أنك تقصدى المعنى التانى

فيه مرجعية للحكم على الأخطاء لو مزجنا ده بالفهم و الفقه مع البعد عن الهوى بنوصل لنتيجة هايلة

لنفرض ثلاثة أشخاص , أنا و أتنين متخانقين غلطوا فى بعض
الأول شرحلى وجهة نظره تماما فى الخطأ وأقتنعت تماما , وجه التانى شرحلى وجهة نظره واقتنعت تماما وقلت لأ دى وجهة نظر الأول فى الخطأ كانت خطأ .. الأول ليه منطقية فى
تبريره للخطأ أو لدعمه لوجهة نظره و الثانى له منطقية فى تبريره للخطأ أو لدعمه لوجهة نظره .. كل واحد فيهم ليه منطقية , و المنطقية محتاجة مرجعية + فقه + بعد عن الهوى والتحيز
عشان نقدر نقيم منطقيتها

من الأخر وجهة نظرى الشخصية الأجابة الثالثة .. نسبية الموقف

Ahmed EIssa said...

بصي بقي اي قاعدة في الدنيا بتخضع لقواعد المنطق..والخطأ علي الرغم من كونه خطا الا انه بيخضع لمنطق معين..ربما منطق مش ملموس وملوش قواعد ثابتةعشان كدة ممكن نفسره بنسبية..النسبية هي الي بتوصف الرماديات واللي ملوش قواعد ثابتة..الخطأ مش راي ومش مبدا وبالتالي لا يعامل معاملة الراي والاقناع لان الخطا بيبقي خطا فردي ووقتي وبيتعرف عواقبه بعد كدة.,,ده بقي غير ان

معلش بصي حركب انبوبة البوتوجاز ونكمل كلامنا
يلا سلام

أنا أفكر إذن أنا موجود said...
This comment has been removed by the author.
أنا أفكر إذن أنا موجود said...

الحياة = مواقف
المواقف = تتحل بالمنطق
الحكم على الموقف خطأ أو صح = يعتمد على المنطق
المنطق = يعتمد في تكوينه أو صدوره على مجموعه قواعد بيانات داخل العقل الواحد
القواعد والبيانات = تعني قواعد وأسس يضعها الفرد لحياته ويقتنع بها وينفذها
القواعد والأسس = تأتي بالدين والتربية والخبرة والتعليم والثقافة والأطلاع
كل هؤلاء = عندي غير عندك غير عنده غير عندها
ممكن نتفق في نقطة اتنين لكن مش في كله
وبناء على ذلك

هيكون نتيجه الحكم على الخطأ بمنطقية نسبية تختلف النسبة بيني وبينك وبينه وبينها

حد فاهم حاجه

مـحـمـد مـفـيـد said...

الخطأ ف مهما كبر او صغر فهو خطأ
ولكن في معايير تحكمه
نخطأ في الفروع وهذا مباح انما الثوابت والاصول
اعتقد هذا هو اكبر خطأ

دكتور مستكنيص said...

والله انا شايف إن حتة المنطقية في التعبير ممكن تقلب الغلط صح وفي غيابها حاجات صح وحقوق كتير ممكن متتفهمش
ده علي مقدار فهمي المتواضع للموضوع لو مش كده ياريت تفهميني قصدك

زحل الفلكي said...

اه للخطأ منطقية
وبرضه لأ الخطأ ملوش منطقية

الخطأ بيكون منطقي لما الواحد بيغلطه غصب عنه

يعني ايه غصب عنه
بصي في مجال دراستك ودراستي اتأكدنا ان مفيش اي حاجه ممكن تتعمل من غير خطأ
مفيش قياس الا لما يكون فيه خطأ
وكل ميكون الخطأ منطقي
يعني في حدود معينه

بيكون هو الصح
وبكده يكون خطأ منطقي

وانا عارف انك مش قصدك الخطأ ده انما قصدك
---------------
الخطأ بالمفهوم الواضح اللي هو انت عملت حاجه غلط
زي المعاصي مثلا
او ان واحد يزعل واحد او كده

وده خطأ منطقي لو ليه سبب زي مثلا واحد مش كويس فبيكون الغلط فيه منطقى بس بيكون بعد النصيحة اكثر من مره بحيث ميكونش فيه طريقة تانيه

انما لو الواحد مقتنع ان اللي بيعمله غلط
وبكامل ارادته

اكيد حيكون مش منطقي بالمره

واللا ايه؟

سؤال لذيذ

ba7re said...

سؤال جديد جدا اول مرة اشوفه
و ردى اهو :
الخطأ زى ما قال الجميع خطأ كبر او صغر خطأ
و لكن ماهو الخطأ : اعتقد ان الخطأ هو انى اعمل مخالف لما يجب ان يكون فالخطا هو الحاجة اللى مش صح
و معيار الخطا من وجهة نظرى هو المعيارى الشرعى و الاجتماعى و الاخلاقى و الانسانى
وقد ورد في القرآن الكريم الخطأ بالمعنى ده فى قوله تعالى: {وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا}
و الخطأ اللى فى الآيه جريمة مخالفة الشرع و ضد ماهو منطقى فالاصل هو احسان تربية الاولاد و عدم وأدهم
و كمان الخطأ ورد لما ليس عمد فى قوله: {وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلاَّ خَطَئًا}
ازاى الخطا ده زى ما اكون واقف اصطاد و بدل لما اضرب الصيد اخطأت الهدف و قتلت انسان هو خطأ نتيجة غفلة دون نية او قصد

ده الخطا
و لكن الخطا درجات
الخطيئة و هى اسوأ الاخطاء : و فيه يرد الانسان الباطل و يسعى بكل حواسه لفعله و اتجهت نيته إلى فعله حتى و لو يفعله
و هذا دائما يكون له حدود و كفارات حتى لو تمت التوبة
{يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ}
فى الآية الكريمة و هذا من قصة سيدنا يوسف عليه السلام قالوا خاطئين و ليس مخطئين أى انهم تعمدوا الخطأ


آسف طبعا على المقدمة الطويلة دى بس شايف ان المدخل العقلانى للموضوع ده مهم جدا
لأن هيترتب عليها اللى هقول :

الأصل :
ان الخطا لا يمكن ان يكون منطقى لأنه فى كل الاحوال امر مخالف للمنطق
و لكن اذا اعتبر ان هناك منطقية فى الخطا
يبقى زى ما قولنا الخطا خطأ تمام
امته يكون خطأ منطقى لما يكون اللى عمله مش عارف انه خطا أو عمله بحسن نية
يعنى زى تصرف طفل ببراءة تصرف غلط دى الفكرة و ممكن نقيس عليها
و البراءة هنا هى حسن النية
قال النبي - صلى الله عليه وسلم -: (وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ لَمْ تُذْنِبُوا لَذَهَبَ اللَّهُ بِكُمْ وَلَجَاءَ بِقَوْمٍ يُذْنِبُونَ فَيَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ فَيَغْفِرُ لَهُمْ)
و كمان منطقية الخطا هناان ربنا اراد ذلك حتى يرينا عظمته فى المغفرة و الرحمة بعباده
وفق الحديث الشريف اللى كتبته فوق
أما منطقية الخطا نفسها : ( خير الخاطئين التوابون ) المنطقية هنا اانى اخطا فاعترف بخطائى و اعتذر عنه و اتوب و اتعلم من الخطأ
المعادلة بتاعت الخطأ:
خطأ + ندم = اعتذار
دنيا - خطا = صفر
خطأ + اقتناع بيه = نهاية درامية
خطأ و انت مصنفه انه خطا و بتعمله دى مكابرة فى الذنب و ملهاش أى منطقية
حتى الخطأ فى الافعال اللى هو رد على خطا ملوش منطقية ليه لأننا امرنا كمسلمين شرعا ان نرد الاساءة بالاحسان
و ان تحكمنا الحكمة فى تصرفاتنا
ده رأيى الشخصى
على قد ما فهمت السؤال
تحياتى :)
رجاء توضيح سؤالك فى ردك فى الكومنت
لأنى شايفه انك بتتكلمى عن حاجة غير الخطأ
انجليزى ده يا جوسى :D

فوكيره said...

بسم الله الرحمن الرحيم
كده قبل اى حاجه علشان ابتدى المناقشه في دماغى كان في شيء هو الى اوحى لى بالسؤال او بمعنى ادق طرحه في دماغى
انما الطريقه العامه في الطرح ... هى الي وصلت للنتيجه الجميله دي من المناقشات والي انا شخصيا استفدت منها

اولا اقول ما طرح السؤال على ذهنى هو عندما كنت اقرأ في مدونه اكزوتك
وفيها كان يقول ... لو اراد استورم
ان يقنعنى بان اسمى ليس خالد لفعلها ((لمن لا يعرفهم هم 2 من اصداقنا في عالم التدوين))
المهم وقتها السؤال ده طُرح في دماغى
كيف لى ان اقتنع بشيء لابد وانه غير صحيح ... ولكنى لا استطيع لاقتناع الا بمنطقيه ما
ولهذا سألت هل للخطأ منطقيه
وعندما فكرت في كثير من نقاط الحياه وجدت الموضوع اكبر منه مجرد احدى التعليقات التى وجدت في ذهنى اثر قراءتى لاحد التدوينات

هذا ما حدث بالنسبه للسؤال
وانما بعد الطرح اتتضحت لي جوانب اخرى كثيره للموضوع

فوكيره said...

الاباصيري:بعيدا عن الفيتامينات

معك حق عن اديسون
وما قصدته تماما بداخل تعليقك هو
ان اديسون وهو يُخطيء كان يُخطيء
بمنطقيه علميه سواء في التجربه او اثبات فشلها
ازاى ..
اديسون مثلا اتبع طريقه منطقيه في التفكير العلمى وكل مره يُحاول ويفشل ثم يكتشف نقط الخطأ ايضا بمنطقيه
فهو عنا لم يُخطىء بعشوائيه ولهذا
وصل في النهايه

ولكن ربما وصل للنهايه الصحيحه بعد ان نظر الى جوانب الموضوع ككل بمطقيه علميه و تحولت نظرته الى هذا العموم بعد الخطأ المتكرر

تحياتى

-----------------------------
مبرمج:اقصد المعنيين مندمجين
بمعنى المنطقيه عندى هى خطوط متسلسله في التفكير بما لا يُنافي العقل وهو الذى لا خلاف بينه وبين الدين في اعتقادى
"اعقلها وتوكل"
امممممممم ربما وصلت لنتيجه كثيرا ما اتوصل اليها في امور الحياه والتى تخضع للنسبيه بشكل مفزع

اذا في بعض المواقف يمكنك ان تُخطىءفي فعل او حتى تقنع غيرك برأى او وجهه نظر خطأ بمنطقيه
وربما تفتقر لها
ويبقى سؤال هل هذا معتمد فقط على نسبيه الموقف ام ايضا في قدره من هو امامك على الاقناع
(اتحدث هنا عن الشخص المتلقى)

تحياتى

------------------------
احمد عيسى المشغول دائما :
:D
اممممممممم فصلت هنا ما بين الاراء والقناعات وما بين الخطأ
ربما اختلف معك هنا ولكن لنستنتج شيء مهم
وهو ان في وجهه نظرك يكون للخطأ منطقيه تختلف قوتها بأختلاف الموقف
وهنا تظهر النسبيه

وجهه نظر تحترم

تحياتى

فوكيره said...

كايند:
دائما ما احب طريقتك في تحليل الامور
(تحليل منطقي)

اذا يمكن ان يُخطىء الانسان بمنطقيه
وذلك بسبب اختلاف مفهوم الخطأ ذات نفسه عند كل شخص
باختلاف قدراته العقليه او تربيته ومجتمعه او مرجوعه الدينى او او او

وهنا يمكن ان يلمس الاخر في خطأ من يُقابله المنطقيه ولكن ليس بالضروره ان يقتنع بها لاختلاف مرجوعه

تفكير مرتب وسليم

تحياتى

--------------------
محمد مفيد:اتفق معك في تلك النقطه
في ان الخطأ خطأ
حيـن تُدرك بمعطيتك انه خطأ

استنتجت انك مع ان الخطأ ربما يكون له منطقيه ولكن ذلك بعيدا عن الثوابت
سؤال الدينيه او العلميه الكونيه

تحياتى

-----------------------------
دكتور :امممممم
نضرب مثلا على ما سطرته لاتاكد من انى فهمت قصدك
ممممم
مثلا يمكن ان يحكم القاضى في المحكمه على احد المجرمين بالبراءه
رغم انه مذنب
وهذا لان مُـحاميه
اقنع القاضى بمنطقيه انه غير مذنب والعكس صحيح
فهو هنا اثبت الخطأ او الـ لا حقيقه بمنطقيه ما
((وهذا بعيدا عن خبايا التذوير او ما شابه))

ممممممم اذا يمكن على حسب ما فهمت من التعليق

تحياتى

---------------------------------

-_- said...

لا طبعا ملوش منطقية

لانه اولا و اخيرا

خطأ

فوكيره said...

زحل باشا: امممم ما استنتجته انك مع نقطه نسبيه الموقف اى انه يمكن ان يكون للخطأ منطقيه وربما لا
ومعك حق في نقطه الخطأ العلمى كل ما كان له اسباب منطقيه قابله للقياس
كان الخطأ "صحيح" تحليل جمييل

-------------------------
جوده:تعريف جيد للخطأ وان كنت اقصده بمعناه العام لا في اطار المعاصى وفقط
اممممممممم اذن في رأيك لا منطقيه للخطأ وان كان
يكون بحسن النيه

-----------------------
شارم: اجابه صريحه ومباشره

احترامى الكامل لرأيك
------------------------

في الحقيقه ساهمت المناقشات هنا في بلوره الموضوع في رأسي

وكونت وجهه نظر وهى انها بنسبيه الموقف حيث يمكن ان يكون للخطأ منطقيه سواء في التبرير او الفعل
او الاقناع

وذلك في الامور البعيده عن الاشياء المطلقه كـ الدين مثلا

ولكن رمبا يتطلب هذا نقص في جزء ما اما في المعلومات او الالنظر للموضوع بشكل شمولي

فمنطقيه الخطأ نسبيه بنسبيه الخطأ ذات نفسه ...

ممممممم ربما ارتاح بالى قليلا
وانما مازلت افكر

تحياتى للجميع

Yasser Hussein said...

الخطأ أنواع
- خطأ لا يختلف عليه اثنين مثل الخطأ الاخلاقي
- خطأ في التجريب من أجل الوصول لنتيجة صحيحة .. مثل الباحث في المعمل
- خطأ مقصود للخداع مثل خداع العدو في الحروب
وأحيانا يكون الخطأ نسبي.. فما هو خطأ بالنسبة لي قد يكون ليس خطأ بالنسبة لك ..والعكس صحيح
لا يوجد خطأ مطلق
ولا صواب مطلق
والله أعلم
خالص تحياتي

فوكيره said...

ياسر حسين :سعيده بزيارتك الاولى

وتفق معك تمام الاتفاق في وجهه نظرك عن الصح النسبي والخطأ النسبي

ومن هذه النظره استنتج
اجابه سؤالى

انه ربما يكون للخطأ منطقيه
وذلك بنسبيه الموقف

تحياتى