Saturday, July 07, 2007

شبشب بـصبــاع



اليوم شــاء لي القدر انى اصحى بدري ... علشان اروح كورس الحزب الوطنى

(سورى يعنى لو اللفظ ضايق حد )

المهم بعد ما صحيت قلت ... مبلاش انزل الموضوع شكله مش جايب همه ... وقولت خلاص مش نازله

جالى تليفون من احدى صديقاتى

علشان ننزل سوا ... قولتلها ماشي يمكن ربنا عايزنى اروح

وهوب وفي السريع كنت في طريقي

للمعديه علشان اشوف (اصاحبي) هناك ونروح سوا

لقيت جمع غفيييييييييير من البنات تقريبا 8 او 9

ولقيت في وسطهم اصحابي

- السلام عليكم يا جمااعه ... كل الناس دى مستنياانى

- اااااااااه

والـ اه من مجموعه معرفهمش و تعبيرات وشوشهم غريبه

!!

وبدأت اعراض الدهشه والتى تظهر على شكل ارتفاع في الحواجب في الظهور على وجهى

ركبنا المعديه

تــااااخدوا لييباان -

وطلعت من الشنطه 3 باكو لبان

لا شكرا مش عايزه

لاااا ازاااى لازم تاخدى ميصحش

قولتلها لو عايزه حقولك هاتى

واتفتحت فتووحه اليباان

وتؤ تيء تؤ تيء

وبلونات بتفرق

وصوووت عاااااالى

- يا جماعه وطوا صوتكم شويه احنا في المعدييه

اااااااه صحييح

نيهاهاهاهاهاها

- اخدت صحبتى على جنب ... ايييييييييه ده يا بنتى

قالتلى دول ... وشرحتلى وسطهم ... وقالتى تعاملى بقااا ... مش انا قولتلك لازم افرجك على كل انوع البشر

انا قولت في عقلى بلاش بشر علشان اقتنع

نقدر

نقول الكائنات الارضيه

المهم : ركبنا ميكروباص حوالى 10 بنات ... وفي واحده منهم ركبت قداام جنب السواق

وانا ركبت ورا خاالص

ولقيت

البنات (كتعبير مجازي عن النوع)... مشرفه الرحله هو حنا رايحين فين

نيهاهاهاهاه

والى جنبي

بصوت عاااااالى

مشرفه الرحله

خلى السوااق يعلى الكاسيت شويه

الله ... الله

مااااااااااااااااااا تعلىىىىىىىىىىىىىىى ا لكاااااااااااااااااااسيت

والراجل في الطناش

قالت : يااا سلام خلاص حشغلها على الموبايل
انا : يا صلاه النبي يا صلاه النبي ... ربنا يمسيك بالخير يا على يا الفي

وشغلت الاغنيه والله ما اعرف بتاعت مين

و قعدت تغنى بصوت عالى وتفرقع اللبانه

انا طبعا قاعده جنبها ... يا بنتى برااحه يا امى في اييه

لا حول ولا قوه الا بالله

وفجأه قالت :

باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااس هنا على جنب

الباقيين لاااااااااا مش هنا يا بنتى اسكتى خااااالص

نيهاهاهاهاهاها

المهم نزلنا وكان كلامها صح

طول م احنا مااشين

مش قلتلكم ... ابقا اسمعوا الكلام

و و و

المهم ما علينا من الى حصل في الحزب

علشان دي سمعه ناس برضو

بس احلى حاجه ان مجموعه من اصدقاء اخويا كانوا هنااك

وانا اقول لصحبتى

جووووووووووومي بينا نمشى

انا كده خلاص اتبعت ...
والله ما اصحاابي انا اول مره اشوفهم
عاااااااااا

وروحنا وفي الطريق واحده قالت كومنت

لما احب اكتبه على المدونه اكتبه كده

"********"

ولما يتسمع في التلفزيون

ينسمع كده

" تييييييييييييييت"

وطبعا كان في تعليقات ليهم ... سمعو منى فيها ما لا يسرهم بالمره

والي هوو من جوووووه ده



وقفنا تكسياات

ورسي الموضوع عليا انا وصحبتى

مع الاخت بتاعت الموبايل

انا قولتها لااا ... اتفضلى حضرتك ... احنا حنروح احنا

قالت ماااشي

وصلنا للمعديه ولقيناهم

بيركبوا المعديه الى حتطلع معديه

16

ومعديه رقم 1

واقفه
ولسه مركبتش عربيات
قولت لصحبتى على وااااااحد... ولله لو حنوصل بكره الصبح لا حـ اركب وااحد
( سكان بورفؤاد الي متودكيين شويه عارفين الفرق بين واحد وستاشر وخصوصا انها كانت لسه فاضيه)

وركبت المعديه وكانت حواجبي وصلت لقفايا

وصحبتى عماله تضحك عليا

واحنا الاتنين لسان حالنا بيقول

" انا ايييه الى جبنى هنا ا"

"كنتي سييييييبيه يمسكها يا فوزيه "

الله يخربيتك يا حنفي" على رأى سمراا"
رجعت لبيت

وقولت لمحمد اخويا

بص بقااا

انا مهما اقلب وشي
انا النهارده اتأكدت انى بنت

مش شبشب بصبااع
ده احنا طلعنا ولاد ناس اووى
ياا راجل

وعلى فكره شبشب بصباح ده الكلمه الموحيه الى حسيتها عن الموقف ككل يعنى مش شتيمه في حد لا سمح الله

ولا اراكم الله مكروه في عزيز لديكم

وحسبي الله ونعم الوكيل في دي تربيه
وانا لله وانا اليه راااجعون

--------------------------------------------

مبروووووووووووووووووووووووووووووووك ياااا على يا الفي على الحفله

يااااااااااااااااااااااااا ريتنى كنت معاااهم
عااااااا

16 comments:

زحل الفلكي said...

ههههههههههه
ملكيش حل
يابنتي قولتلك 100 مره خفي الاندهاش
وقولتلك قبلها فيه ناس كتير انتي لسه مشفتيهمش

متاخديش الموضوع قوي كده

طبيعي فيه ناس كده
وفيه ناس بالنسبالهم اللي مش عاجبك ده قمة في التحضر بالنسبة للي بيعملوه

يعني نقول الحمد لله

ورجعي حواجبك من قفاكي
:D:d:D:

ابن رشد said...

بصراحة انا اول مرة ازور مدونتك لكن لذيذة جدا و دمك خفيف موت
و مناقشتك للموضوع لذيذة
اما بالنسبة للبوست ففي بنات اكتر من كدة

zordeak said...

انا الانطباع اللى جالى وانا بقرى هو شرااااااااب مقلووووووووب

مش شبشب بصباااع

زى ما اخوكى قالك يا ما هتشوفى

اقولك على حاجة

جومى بينا نمشى

:D


انا زعلان على فكرة انك مجيتيش الحفلة

كان نفسى اشوفكم انتى ومحمد

بس مزعلتش بقى لما رودى قالتلى عالظروف

الحفلة بجد كانت نقصاكى

على فكرة انا بعتلك تلت تاجات

شوفى انتى محليتيش ايه منهم وحليه بقى

يللا سلااااام

:)

تــسنيـم said...

انتي اييه اللي وداكي هناك يا بنتي

هههههههههههههه تعيشي وتشوفي

ساعه الغروب said...

على فكره انتى غلطانه وجدا كمان
حرام عليكى السيرش الى عملتيه عشان توصلى للصوره دى

الصوره اقيم من النوعيه دى بكتير اوى

ربنا يستر والله مش عرافه هنشوف ايه اكتر من كدا لو فضلنا نتعامل ونتعرف

الحمد لله على كل حال

عموما معلومه اخيره توضيحيه

احيانا الشبشب اللى بصباع بيبقى له لازمه شويه

ههههههههههههههههههههههه

:)

Amr Ahmed said...

ههههههههه

مين الناس دي

يابنتي في اكتر من كده بكتيييييييير


__
الحفلة كانت جامدة جدا

نياههههههههههها

فيس بيطلع لسانه

Alaa said...

حلو ضايق حد دي :)
متقلقيش
اتعودنا خلاص
:)

moony said...

والله ماتحطى فى نفسيتك..اعصابك ياحبيبتى .. هاتيلى ودنك كده"الله اكبر .. الله اكبر"ده احنا كويسين قوى .. غيرش بس عوامل التعرية..ههههههههه
لذييييذة كومنتاتك قوى

فوكيره said...

زحل : حااضر حرجع حواجبي من قفايا
بس والله بترجع تانى لوحدها

ووححاول المره الجاى
اتعامل معاهم لو قابلت زيهم صدفه
انما ميهمنيش اعرف ناس كده

تحيااتى

-------------
شمس : اهلا بيك وبزيارتك الاولى

وثاانكس بجد على كلامك

بالنسبه للبنات الى اكتر من كده

ربنا يهديهم بقا ... انتوا بس علشان ولاد يمكن تقابلوا اسخم واسخم

ربنا يكون في عونكم

تحياتى

----------------------
زوردياك :
وماله الشراب المقلوب
ميضورش يا دوك

ههههههههههه

كان نفسي اجى الحفله جداا يا فؤش
بس اهو بقاا الظرووف
غير المحفظه مكانليش مكان ابات فيه هناك لو سافرت لوحدى

الحمد لله ... تتعوض المره الجايه يا رب

التاجات فيهم كام سؤال مكانوش اتجاوبوا حجاوبهم ان شاء الله

شد حيلك في الامتحانات الى حتييجى

هاا

------------------
تسنيم الشقيه : ولله معرف انا ليه عملت في نفسي كده

فعلا الى يعيش ياما يشوف
ومرحبا بعودتك تانى

-------------------
سـاعه غروب :
هههههههههههههههههههههههههه

تعليقك موتنى ضحك
تصدقي الشبشب بصباع
بنلبسه
وبنضرب بيه الصراصير للناس الى معندهاش مبيد

و و

ربنا يلطف بينا يا رودى

-------------------
عمرو: حلو اوى ان كل الولاد الي بيدخلوا شافوا اكتر من كده

ربنا يزود معلوماتكم

:D:D

وبعدين ايه الحفله كانت حلوه ديي
مااااااااااااااااااااااااااااشي
عاااااااااااااااااااااا

------------------
علاء: اتعودت على الحزب
ولا على
الكائنات الارضيه دي
؟

------------------
موونى :
هههههههههههههههههههههه
تعليقك فكرنى بجمله عادل امام
" نااااااس طيبين اوى يا خاال "

ربنا يلطف بينا
وثانكس على زوقك

ody911 said...

شبشب بصباع


شبشب بصباع


دة فى أكتر من الشبشب بصباع وغلاوتك موجودين فى الدنيا


يالله أهو كلو برتقال


أما بقة بالنسبة لحفلة على


فإنتى بجد خسرتى كتييييييييييييييييييييييييييييير



الحفلة كانت فظيعة


واليوم كان جميل


وعادى بقة تتعوض


أودى

فوكيره said...

اودى : احلى حاجه عجبانى في الموضوع ده
ان كل الولاد داخلين يقولوا هو انتى شوفتى حاجه

والبنات على العكس مستغربين

:D:D
حلو حلو

ادوووووووووووووووودي انا حرتكب جريمه كفايه تغييظونى بقاا

تتعوض عااااااااااا

طهقان said...

يا نهااار أسود ومهبب

ينهار اسود


انا قرأت الموضوع كلمة كلمة
ومن أوله لاخره

إني افهم حاجة!!!!
ابدا


الكلام واضح
بس ..انت كنت عايزة تقولي ايه؟
معلهش يمكن اكون قاس شوية
بس فين مضمون القصة؟
ايه اللي حصل يعني

البتاعة..المذيع أمي .اوقلتها...!
عايز جملة مفيدة

Anonymous said...

NDP!! wonder how is it feel like?

Anonymous said...

كانو بيقولو اللى يعيش ياما يشوف واللى يمشى يشوف أكثر

بس على فكره أنتى اللى غلطانه فى حد يروح الحزب الوطنى برجله

نياهههههههههههههه أهو ده جزاء اللى مبيشربش اللبن قصدى جزاء اللى يروح الحزب الوطنى ههههههههههههههههههههه

Anonymous said...

كانو بيقولو اللى يعيش ياما يشوف واللى يمشى يشوف أكثر

بس على فكره أنتى اللى غلطانه فى حد يروح الحزب الوطنى برجله

نياهههههههههههههه أهو ده جزاء اللى مبيشربش اللبن
قصدى جزاء اللى يروح الحزب الوطنى ههههههههههههههههههههه

مدثر أبوزيد said...

هههههههههههههه ..
زي العسل البوست دي ..
فكرتني بكتابات محمود السعدني