Wednesday, April 23, 2008

كـــنا ســوا


كـنت في حاله غريبه ... مضغـوطه بدرجه مش طبيعيه
لدرجه اني مش قادره اسمع حد ولا حتى قادره اتكلم
مكنتش حتى لاحقه افضى الي جوايا علشان اعرف استوعب من جديد ...
مممم
بـس كان نفسي اروح لها من اكـتر من سنه .. رغم ان الظروف مجمعتناش قبل كده
وكنت بس بطل عليها من بعيد ..
الا انها صحبتى وبتوحشنى اوى اووى اووى


ممم وجه الوقت اخيرااا
سيبت كل الالتزامات وسيبت الدنيا وروحت لها

وقعدنا ســوا..قعدنا على حصيره ازرق في احـمر
متقونه اوى
وطارت بينا الحـصيره وركبنا اله زمن
وفجـأه لقتنى بسـمع لهـا

وحصل وحكتلى ... عن ايامها ولياليها
غناها وسهرها .. تفاصيلها
عـراقتها واثرها الباقي ...
قـد ايه اصيله .. وحضنها دافي ... ومليها الذكاء

مممم...

وفرجتنى على حجات ياما
....وشدتنــى منـها اوى


حرفي شــاطر في ورشته مندمج اوي في شغله وحابب الى بيعمله
صوت الدقدقه في ايده مزيكا دايبه في دوشه السوق


ووقت الصـلاه ... والشوارع فاضيه والمساجد
والكتاتيب بصوت الهدوء المنتظم
بتفاصيها مليــانه خلق... وليها روحانيات خاصه
بريحه الــورد


و حكايات خيال الظل
على القهوه العتيقه هناك
في ليل نسيمه منعش والقمر بدر منور
ونجــوم كتير في السما مرسومه وبتلمع اوى
وتعبيرات وشوش مستمتعه ومتفاعله مع الحكايه
ومبسوطه بالـسهر واليل

ممم...

وحصل وعشقتها بعد ما شفتها
رغم انى كنت في الاصل بحبها

...
..
وسهونى .. واخدونى منهـا فــجأه
ووعدوني انى حرجع لـها تانى
وحنقعد مع بعض اكتـر
وحتحكيلي اكـتر ... وانا حسمع لها مهما كانت ضغوطى
اه ... مهو انا اصلي بحبها
...

حتوحشنى تفاصيلك .. الوانك .. ناسك
وحواريكي بـأرضها المقسمه الاصيله
وجــدرانها الفخمه المبهره
...بناتك بطرحهم الـناعمه المكسوفه الطاله من مشـربياتك
وريحه الورد فيكـي ... ورد الحكايات النضر القديم
تجـــاعيد وشـك الـشاب بحواديتها

وحضنك الدافي
المليان اثـر وغموض وسـحر
..
.

-------
الصوره الى فوق من تصويري الفظيع
من رحلتى لمصر القديــمه (صحبتى)الاخيره

11 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

(:

الله يامي بجد

بوست أكتر من تحفه

Oma said...

allah 3leke
tari2tk fe elwasf rahebaa

Anonymous said...

جامد يامي

خيالك بيروح بعيد اووووي لما تقري البوست

وتحسي انك ماشيه جمبهم وسامعة اصواتهم والهمهمة والدوشة في السوق :)

احييكي على تصويرك

برافو يا فوكيرة عايزين تاني ويارب تزوريها تاني قريب

نهر

Unknown said...

كل يوم البشر بتزيد والاهتراعات ووسائل الاتصالات بتزيد

كل يوم بحس اكتر انى وحيد

فوكيره said...

اسراء :
شكرا ي بنوته ...

-----
اوما: ربنا يكرمك يا اوما

:)

-----
نهر:
ممم ... عارفه اني حاسه اني موصفتش كل الي جويا ..!!

-----

واحد مش فاهم حاجه :
مممم انا فكرت كتير في
تعليق بس ملقتش
!!

حصان بري said...

يارب

The Manager said...

السلام عليكم

كيف حالك اختى الكريمة
لولا ضيق الوقت كنت علقت على هذا البوست

ولكن انا كنت قرأت بوست تاني ليكي قديم شوية
اسمه :اعمل زوم وابدأ بنفسك

قد إيه رأيك جميل
وقد إيه عبرتى عن حاجات كتير كان نفسي اقولها

علشان مش اطوّل عليكي
انا عملت جروب على الفيس بوك
وموضوعك هدفه هو هدف الجروب دي
وبالتالي كلامك الجميل دة هيكون له اهمية كبيرة فى الجروب

وبالتالي انا اقتبسته من عندك ووضعته فى الجروب
على الرابط التالي

ولو عندك إعتراض ياريت تخبريني وانا احذفه فورا ومش هزعل خالص

وشرف كبير جدا ليا انك تشتركي معايا فى الجروب الجديد واتمني انه يضيف ليكي وينفعك إن شاء الله

وبس

The Manager said...

يوووووووووووه
نسيت ابعتلك الرابط

الرابط اهه :

http://www.facebook.com/topic.php?uid=10417443581&topic=4271

فوكيره said...

حصان بري :
:) ربنا اهو بيسمع مننا

----
the manager :

مفيش مشكله خــالص طبعا ... ليا الشرف
انا سعيده بتواصلك مع المدونه
وسعيده ان الي كتبته ساب اثر
ولو صغير جدا
في انسـان

The Manager said...

لا مش أثر صغير ولا حاجة

وإن شاء الله يأثر فى ناس اكتر

بس اعملي حسابك ان الإنتشار للفكرة دي مش سريع قوي

لأن الفكر اللى ماشي فى دماغ الناس كلها هو إن المشكلة من الحكومة نفسها وبس

وان الحل هو تغيرها وبس !!

لكن ربنا يفتح على الجميع بالفكر الصح إن شاء الله

تحياتى ليكي :)