Tuesday, November 28, 2006

من مذيع لمذيعه يا قلبي لا تحزن

سأتحدث هنا عن برنامج هو في ايه ؟؟!
والذى يبدو من عنوانه انه يدور حول ما يحدث في كل مكان باستفسار الا وهو
هو في ايه ؟؟
ولكن حين تُشاهده تظبط نفسك متلبسا وانت تقول ..هو في ايه ...
لتجد السؤال يدور حول البرنامج والمذيع والمذيعه العباقره
سـأقص عليكم ببساطه
كانت الحلقه عن عالم التدوين
وتمت استضافه المُدونَتين

بلو روز
و
نورا

وبدأ المذيعين في الاسئله بشكل هجومى غير مبرر بالمره وينم عن جهل شديد بعالم التدوين
وانهم وصلوا الاستوديوا على اليعاد وقالولهم الناس دول وحشيين ..اقتلوهم
وبس خلاص
ولكن الصديقتين كانوا يقيموا حوارهم بهدوء واتزان
مما قضى على مظهر الـ المذيعين
امام المشاهدين
كتبت لاقول ..... يا مذيع رجاء ويا مذيعه رجاء
حين اتخذتم القرار بأن تكونوا ضمن هذه المنظومه
وجبت عليكم الثقافه .... على الاقل ادرسوا ما ستُقدموه للجمهور حتى يكون بين ايدى امينه
(الا مين امينه دي)
ومن ايماني بخصوصيه كلمه لازم لأولى الامر
فتلك هى فوكيرتى عنكم
وافعلوا ما شئتم فـ للضمير والناس عيون تتأمل وتصدر احكامها حتى وان كانت في محيط الضمير
ولله على ما تقولون شهيد
.
.
بس خلاص

8 comments:

زحل الفلكي said...

ايه الكلام الكبير ده

انتي صاحبتي العربي اخيراً واللا ايه

بس بيني وبينك فعلا كلامك صح
لو كل واحد فينا جهز نفسه قبل ميبدا بعمل اي حاجه
حتبقا الحكاية اجمل بكتير

rosealia29 said...

المذيعين من أهم مواصفاتهم الأساسية في الاختيار .. إنهم يبقوا مش فاهمين حاجة في الموضوع إللي هايقدموه .. علشان ما ينفعش يعلموا ديو مع الشخص الضيف .. و بالتالي الناس هاتفهم و دي في حد ذاتها مشكلة .. فا دي معطيات عصر ولازم نتكيف احنا معاها .. لأن محدش بيعرف في حاجة بيشتغل فيها .. لو عايز بيجد يشتغل ..


دمتي ..

علي الالفي said...

يا جامد يا هندسة
ماحنا كلنا عارفين ايه هي مواصفات التليفيزيون المصري
1-يكون ابن او اخ او قريب اي حد في التليفيزيون
2-يكون ذوقه عجيب في اللبس و لكم في القناة الرابعة عبرة
3-يكون مش فاهم و بيتكلم لا فصحى و لا عامية بيتكلم زي حسين صدقي و حسين رياض في الافلام القديمة
4-يكون عنده استعداد لتنفيذ المطلوب دون اي فهم
يعني الضيف ده دح يبقى اعظم شئ في الدنيا
و الضيف ده كخ يبقى موتوه
دمتم لنا و كل سنة و انت طيب يا اجدع جوسي بومبة في الدنيا

elgharep said...

المشكلة يافوكيرة أن معظم مقدمى برامج التلفزيون المصرى مبيعرفوش حاجة عن المواضيع اللى بيقدموها الا اللى بيتملا عليهم من أدارة التلفزيون بشكل يغيظ وعشان كده بيتكشفوا بسهولة
الغريب

Tamer Nabil Moussa said...

اليومين دول المذعين العمل عندهم بقى سلق بيض مفيش لاعلم ولاثقافة ولا اى حاجة


لان الوسط دخلت فية الواسطة زى اى حاجة فى البلد فلازم تبوز

مـحـمـد مـفـيـد said...

عزيزتي
التليفزيون المصري اصبح في حاله لايرثئ لها
بجانب المونتاج والقص واللزق
تلاقي الموضوع بايخ جدا

ba7re said...

بس نرجع و نقول هى غلطتك انتى يا جوسى حديشوف برنامج اسمه هو فى أيه
ههههههه
ابتسم التلفزيون المصرى :(

فوكيره said...

نوفا: يا رب كلنا نعمل ده

روزا:مره اخرى ان يكون للفشل سياسه هذه هى القضيه
ردك ضحكنى

علي:التلفزيون المصري بيشتغل فيه دلوقتى واحد انا بحترمه محمود سعد
تامر بسيونى فاهم شغله الا حد ما
نيرفانا غالبا طفشت

وربنا ينفخ في صوره الباقي

وانت طيب

الغريب: انت عارف انا كنت روحت قبل كده اصور في القناه الرابعه من فتره قريبه جداا والحمد لله انى مكتبتش هنا عن الى حصل
البرنامج كان على الهوا والمذيع والمذيعه عرفوا عن موضوع الحلقه قبلها ب 10 دقايق والمخرجه دخلت الاستوديو بعد ما البرنامج بدأ بربع ساعه!!

ربنا يخليهم لينا ويصيبوا الجماهير بالعته اكتر واكتر

تامر: اه والف اه من الواسطه

محمد مفيد:لما قرأت كلامك افتكرت اخر حلقه لحمدى قنديل في رئيس التحرير
بمناسبه القص واللزق

جوده:ههههههههههههه تصدق انا الي شدنى ان الموضوع عن المدونات مش اكتر